Annons

Hur ställa in exakt storlek på ett lager i en PS dokument?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Hej,
Jag vill printa omslag till CD skivor.
Jag har skapat ett dokument som jag sparat i storlek A4 (210 × 297 millimeters)
Jag har en bild som jag vill använda till CD omslaget som jag öppnar i PS, markerar det och klistrar in i mintt dokument med A4 storlek. Hur får jag nu omslaget att bli 120*120 mm?
Om ja markerar lagret och väljer ändra bildstorlek gör den om HELA dokumentet. Jag vill kunna lägga ut två sådana omslag per A4.
Jag testade att spara ner oslaget i storlek 120x120 mm och klistra in det på A4 mallen, men det blev ändå för stort, kanske för att jag har skrivit att det skall vara 600DPI?
Hur gör man ?
 

alfin

Aktiv medlem
Öppna omslaget i PS tillsammans med A4-dokumentet och använd Move Tool (V) för att dra omslaget till A4:an.
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Hej och tack
Jag vet inte o jag gör något fel när jag "öppnar dem tillsammans" men när jag drar in omslaget till A4:an blir den mycket större än 12x12 cm. Täcker upp 80% av A4:an.
Kan man inte markera lagret och välja storlek på lagret (omslaget) och skriva in 12*12 cm? Det går tat omforma fritt , men inte skriva in 12*12 cm..
 

larsol

Aktiv medlem
Hej och tack
Jag vet inte o jag gör något fel när jag "öppnar dem tillsammans" men när jag drar in omslaget till A4:an blir den mycket större än 12x12 cm. Täcker upp 80% av A4:an.
Kan man inte markera lagret och välja storlek på lagret (omslaget) och skriva in 12*12 cm? Det går tat omforma fritt , men inte skriva in 12*12 cm..
Jag använder ett program som heter InterCover för att göra omslag till CD och DVD fodral, bara att skriva i vilken storlek man vill ha.
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Tack, skall kolla på det.
Men är det inte skitdåligt att man inte kan välja storlek på en bild i Photoshop?? Hel otroligt..
 

alfin

Aktiv medlem
Hej och tack
Jag vet inte o jag gör något fel när jag "öppnar dem tillsammans" men när jag drar in omslaget till A4:an blir den mycket större än 12x12 cm. Täcker upp 80% av A4:an.
Kan man inte markera lagret och välja storlek på lagret (omslaget) och skriva in 12*12 cm? Det går tat omforma fritt , men inte skriva in 12*12 cm..
Men om du hanterar dem som två helt olika dokument kan du väl göra omslaget 12x12 cm i den upplösning du vill? När du sedan drar det ena dokumentet över det andra, kommer PS automatiskt att lägga dem korrekt i ett nytt lager. Upplösningen kommer att bli samma som dokumentet du drar omslaget till. Jag har Photoshop CS6 och det fungerar iallafall så.
 

alfin

Aktiv medlem
Men om du hanterar dem som två helt olika dokument kan du väl göra omslaget 12x12 cm i den upplösning du vill? När du sedan drar det ena dokumentet över det andra, kommer PS automatiskt att lägga dem korrekt i ett nytt lager. Upplösningen kommer att bli samma som dokumentet du drar omslaget till. Jag har Photoshop CS6 och det fungerar iallafall så.
Nej, jag lurade dig, du måste göra omslaget i rätt storlek och upplösning, t ex 12x12 cm @ 300 ppi om A4-dokumentet är 300 ppi för att det ska bli rätt storlek utskrivet.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tänk på att du kanske ska ha utfall också på 3-5 mm?

Gör det i InDesign istället så kan du enkelt fixa allt detta på några få minuter
 
ANNONS