Annons

Gratis råkonverterare, finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag använder idag Adobe Camera RAW tillsammans med Photoshop CS3, och det fungerar hyfsat till filerna från min Nikon D700. Brusreducering bryr jag mig inte om alls, eftersom kameran ger så lågt brus att det i stort sett aldrig stör ändå. Men färgerna har jag ofta svårt att få till. Det går, men det blir ett jädra bökande med färgprofilen, som måste ställas om i stort sett för varje bild om det ska bli bra. Och det har jag varken tid eller lust med, faktiskt. Så jag tänkte försöka prova lite andra råkonverterare. Jag vill minnas att Capture One pro funkade skitbra till D200, till exempel.

Nu till själva ärendet. Härom dagen provade jag programmet "Gimp", som är ett Photoshopliknande gratisprogram, helt fritt att ladda ner. Till min stora förvåning så finns där nästan allt som jag någonsin skulle kunna tänkas använda i Photoshop, och det helt utan kostnad!
Då slog mig förstås tanken, att det kanske finns fria råkonverterare också. Gör det det, och vilka är i så fall dessa?

ACR funkar, men det vore kul att prova något annat. Jag är emellertid inte särskilt sugen på att prova betalprogram under en begränsad tid, eftersom det bara besudlar datorn med massa skräp i onödan.
 

TA0

Aktiv medlem
UFRAW är gratis och funkar som en plug-in till GIMP.
Om du installerar det när GIMP är installerat så länkas det i hop automatiskt.
Sök efter UFRAW på nätet så hittar du det.

---/Thomas
 

TobiasLj

Aktiv medlem
Hej,

Jag har använt GIMP och RawTherapee i ett par år. Med senaste versionen av RawTherapee (v4) så fungerar integrationen mot GIMP (eller annat bildbehandlingsprogram bra.
Du påbörjar arbetet i RawTherapee och fortsätter i GIMP när RT inte kan hjälpa dig mer.
Att jämföra RawTherapee med UFRaw går inte. UFRaw är en RAW-konverterare men inte mycket mer. Förvisso bra på det men i RT finns betydligt fler funktioner för att hantera nivåer, skuggor, högdagrar, skärpa, färger mm.

Det verkar som att v4 kommer att släppas för MAC vilket förhoppningsvis gör att fler får upp ögonen för programmet.

Du hittar RT här: http://www.rawtherapee.com/

MVH,
Tobbe
...
Då slog mig förstås tanken, att det kanske finns fria råkonverterare också. Gör det det, och vilka är i så fall dessa?...
 

synt4x

Ny medlem
Hej,

Jag har använt GIMP och RawTherapee i ett par år. Med senaste versionen av RawTherapee (v4) så fungerar integrationen mot GIMP (eller annat bildbehandlingsprogram bra.
Du påbörjar arbetet i RawTherapee och fortsätter i GIMP när RT inte kan hjälpa dig mer.
Att jämföra RawTherapee med UFRaw går inte. UFRaw är en RAW-konverterare men inte mycket mer. Förvisso bra på det men i RT finns betydligt fler funktioner för att hantera nivåer, skuggor, högdagrar, skärpa, färger mm.

Det verkar som att v4 kommer att släppas för MAC vilket förhoppningsvis gör att fler får upp ögonen för programmet.

Du hittar RT här: http://www.rawtherapee.com/

MVH,
Tobbe
Tack så väldigt mycket för ett bra tips. Hade aldrig hört talas om det innan faktiskt och körde UFRaw tillsammans med Gimp. Men det här är ju mycket bättre än UFRaw, eller iaf inställningsmässigt.

Upplevde dock att det gick mycket långsammare på min laptop med Ubuntu 8.04 64bit än vad det gjorde på farsans dator som kör Vista 32bit. Och min cpu är ändå bättre än hans. Ganska mycket bättre dessutom :S

Fast det kan ha varit så att jag hade lite för många program på samtidigt. Har bara 2gb ram för tillfället.
 

Per S

Aktiv medlem
Det finns en som heter rawtherapee som jag hört mycket gott om. Tror tyvärr att den bara är på engelska.
Svenska ingår i Raw Therapees menyspråk:
http://www.rawtherapee.com/?mitem=3&artid=23

När jag provade RT för några år sen var det ett fullt användbart program, men jag föredrog att använda Rawshooter Essentials istället.(RSE försvannn när Adobe köpte Pixmantec, bolaget som låg bakom RSE. Programmet går fortfarande att ladda ned från diverse sajter, men det klarar tyvärr inte av råfilerna från nyare kameror)

/Per S
 
ANNONS