Annons

The Gimp 2.6.0

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus67

Aktiv medlem
Idag finns The Gimp 2.6.0 för nerladdning.

http://gimp.org/release-notes/gimp-2.6.html

/Anders
Jag gillar att de flyttat alla menyer till bild-fönstret.

Men precis som i 2.4 går det inte heller denna gång att skriva ut om man kör windows-versionen. Tydligen nåt med buggar i GTK för windows. Men man kan ladda ner och installera Gimp 2.2 (OBS installera till annan katalog än 2.6), kopiera filen winprint.exe från 2.2:ans plug-in-katalog och lägga in i 2.6:ans plug-in-katalog så funkar det, även om man inte får med all funktionalitet med sidmarginaler och upplösning lika smidigt.
 

Starslin.se

Aktiv medlem
Prövat?

Tog en titt på skriv ut.... i XP
Har oftast använt Canons medföljande utskriftsprogram till mina skrivare innan, men nu fanns en flik som jag inte sett innan.
Smidigt! bara att ange mått/upplösning och marginaler!
 

Bilagor

magnus67

Aktiv medlem
Tack Anders!

Gutenprint för windows funkar bra. Det har ju många fler inställningsmöjligheter än vad som finns i Gimps egen utskrifts-dialog.
 

magnus67

Aktiv medlem
men nu fanns en flik som jag inte sett innan.
Smidigt! bara att ange mått/upplösning och marginaler!
Som jag fattat det finns denna flik med från och med Gimp 2.4. Och det ser ju jättebra ut, men när man väl skriver ut så verkar det som inga av inställningarna har nån betydelse. Istället skrivs bilden ut extremt förstorad så att man bara får med en liten del av övre vänstra hörnet på pappret. (Kanske skiljer lite mellan olika skrivare men enligt vad jag läst i olika forum är det många som har samma problem.)

Men, som sagt, om man installerar Gutenprint för Windows fungerar det som det ska, och med många fler inställningsmöjligheter.
http://webblog.ru/Dickobraz/33899/Gutenprint520beta4.html
 

Starslin.se

Aktiv medlem
Funkar....

Kan man öppna psd-filer i Gimp?
Sitter på jobbet nu, men har för mig att PSD-filer fungerar fint att öppna.

Det enda man saknar nu är väl dock stödet för 16-bitars bilder.
Detta har ingen som helst betydelse när man jobbar med JPG som "bara" har 8-bitars.

Har för mig att det siktas på 2.8 för 16-bitars?

mvh Henric
 
ANNONS