Annons

Bästa gratisprogrammet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ichrimo

Medlem
Jag har just köpt en mini-PC. Tanken är naturligtvis inte att jag ska använda den till bildbehandling i första hand - det vore ju ganska dumt eftersom skärmen är pytteliten. Däremot skulle jag vilja KUNNA redigera bilder i nödfall även på denna datorn, och undrar om någon har idéer om vilket gratisprogram, inte bara testversion, som finns att ladda ner och som är bäst. Normalt sett använder jag Elements 6 för mina foton, men då min nya dator saknar optisk enhet kan jag inte använda mitt vanliga program. Jag är medveten om att det går att ladda ner fullversioner av Photoshop, men det känns lite "overkill" att betala dyra pengar för det när datorn inte är mer kraftfull än den är. Någon som har erfarenheter och som vill dela med sig av dem?
 

Segeson

Aktiv medlem
USB-pinne, kopiera hela installationsskivan till en mapp på pinnen och installera. Det finn löjligt billiga pinnar idag, Lexar 16Gb för 279:- på MM.
 

bildsten

Aktiv medlem
www.faststone.org Faststone Image Viewer. Använd site 2 för nedladdning.
Funkar bra att redigera med i enklare fall. Tänk dock på att om en jpg i Adobe rgb öppnas och redigeras så sparas den sedan utan färgprofil. Programmet kan och bör ställas in så att det passar den egna smaken och sättet att använda det. Det finns massor att ställa in,men när det är gjort, är det ett utmärkt alternativ till Bridge för att välja ut bilder som man ska arbeta vidare med i PS. Programmet är bara 3-4 Mb stort.
 

mie009

Avslutat medlemskap
Nyckelordshantering?

Kan något av dessa gratisprogram hantera nyckelord? Jag tycker nämligen Picassa suger på det.

Jag vill kunna lägga till och ta bort nyckelord på flera filer. Och när man lägger till nyckelord så ska man kunna välja ur en lista, precis som med lightroom.

Måste jag betala pengar för det eller vet någon något gratisprogram med bra nyckelordsfunktioner?

Dessutom saknar picassa ett bra visningssystem. Man vill ju kunna se tumnaglar och en stor bild samtidigt.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
ANNONS