Annons

Fotoutbildning på distans?

Produkter
(logga in för att koppla)

eakerlund

Medlem
Hejsan!

Undrar om det är någon som vet om det finns någon fotografutbildning i sverige som är helt på distans?
Har planer på att åka till australien men plugga på distans hemifrån om detta är möjligt!

Tacksam för alla tips och råd!
/Erika
 

eakerlund

Medlem
Det där låter ju helt perfekt!
Läser att varje kurs är 7.5 hp, håller varje kurs på i en termin? Vilken takt läser man i då? Efter dessa två kurser, kan man nog mycket för att te.x söka jobb som fotograf någonstans, eller måste man läsa och utbilda sig ytterligare?

Tack för tipsen!
 

Ante J

Aktiv medlem
Kurserna i Jönköping/ Moderskeppet pågår i en termin på kvartsfart men man får två terminer på sig att slutföra. Jag läste Digital Bildbehandling på distans från Thailand förra vintern och nu har jag börjat Fotografisk kommunikation också den på distans från Thailand.
 

eakerlund

Medlem
Okej, det är precis vad jag tänkt mig, studera från ett universitet i sverige och befinna mig utomlands, oslagbart! Du vet inga andra fotokurser eller liknande på distans som är 15hp? Har tänkt läsa 30hp sammanlagt så det blir att jag studerar på helfart.

Köpte du kurslitteratur innan du åkte till Thailand?

Behöver man ha mycket förkunskaper om Photo Shop, eller klarar man sig även om man är nybörjare?

Är det en stor fördel att ha systemkamera, eller klarar man sig med en vanlig digitalkamera?

Många frågor, hoppas du har tid att svara!
 
Senast ändrad:

bildsten

Aktiv medlem
Okej, det är precis vad jag tänkt mig, studera från ett universitet i sverige och befinna mig utomlands, oslagbart! Du vet inga andra fotokurser eller liknande på distans som är 15hp? Har tänkt läsa 30hp sammanlagt så det blir att jag studerar på helfart.

Köpte du kurslitteratur innan du åkte till Thailand?

>>När det gäller Fotografi-Visuell kommunikation används dels Göran Segeholms bok "Konsten att ta vinnande bilder" samt en bok som heter "The Photo Book" som innehåller 500 foton och till vilken det refereras en del. Den förra finns säkert inte i Thailand, den andra kan kanske skaffas, den är på engelska och utgiven av Phaidon Press.

Behöver man ha mycket förkunskaper om Photo Shop, eller klarar man sig även om man är nybörjare?

>>I kursen Fotografi-Visuell kommunikation uppmanas man att inte arbeta för mycket med bilderna. Endast enklare redigering är tillåten och då endast på hela bilden. Jag använde i slutuppgiften gratisprogrammet FastStone till redigeringen. Men även det fordrar viss vana.

Är det en stor fördel att ha systemkamera, eller klarar man sig med en vanlig digitalkamera?

>>Det går bra att använda en kompaktkamera i Fotografi-Visuell kommunikation, men det bör gå att ställa in tid och bländare manuellt annars missar man en del av syftet med kursen. Jag använde både en systemkamera och en avancerad kompaktkamera.

>>Till sist, Fotografi-Visuell kommunikation är ingen yrkesutbildning till fotograf, utan en vidareutbildning och tankeväckare för de som redan fotograferar och vill komma vidare i sitt skapande. Kursen går på 1/4-fart i en termin, men man kan såsa på i två terminer.

När det gäller kursen i Photoshop - Digital bildbehandling, så behövs inga större förkunskaper. Du förutsätts dock kunna fotografera hyggligt rent tekniskt. Jag vet inte vad de använder för kurslitteratur nu, när jag gick kursen var det Scott Kelbys bok i aktuell Photoshopversion som gällde. Om man köper studendversionen av PS så är den på engelska och då köper man lämpligen den engelska boken. Att då kunna fototerminologin både på svenska och engelska underlättar.
 

Ante J

Aktiv medlem
Okej, det är precis vad jag tänkt mig, studera från ett universitet i sverige och befinna mig utomlands, oslagbart! Du vet inga andra fotokurser eller liknande på distans som är 15hp? Har tänkt läsa 30hp sammanlagt så det blir att jag studerar på helfart.

Köpte du kurslitteratur innan du åkte till Thailand?

Behöver man ha mycket förkunskaper om Photo Shop, eller klarar man sig även om man är nybörjare?

Är det en stor fördel att ha systemkamera, eller klarar man sig med en vanlig digitalkamera?

Många frågor, hoppas du har tid att svara!
Jag känner inte till några andra foto- eller bildkurser på distans. För några år sedan såg jag en i Nacka kommun men jag vet inte om den finns kvar.

Jag köpte kurslitteraturen i Sverige innan jag åkte. Till digital bildbehandling använde vi Scott Kelbys Photoshop 3 för digitalfotografer. Jag kan inte tänka mig annat än att den finns i Australien (däremot har jag inte hittat den i Thailand!). Vi använde också en valfri av Bo Bergströms två böcker "Bild Budskap" eller "Effektiv Visuell Kommunikation". Jag valde den senare och köpte den begagnad på blocket. Den förstnämnda är tunnare och är kanske att föredra för bagageviktens skull.

För Fotografisk kommunikation använder vi Göran Segeholms fantastiska bok (jag hade redan läst den innan kursen) "Konsten att ta vinnande bilder" och "The Photo Book" från Phadion. Den förstnämnda finns bara i en version och bara i Svrige. Den andra fnns i tre versoner och måste väl finnas i Australien. Jag köpte båda i Sverige. "The Photo Book" köpte jag som pocket för viktens skull. Den större med mjuka pärmar är nog att föredra om du hittar den i Australien. Jag hoppas att jag skall hitta de bilder som vi skall arbeta med på nätet eftersom pocketversionen är väl liten för detta.

www.nevabooks.se får vi rabatt på dessa böcker!

För Digital Bildbehandling behöver man inte mycket förkunskaper men det kan vara en bra idé att ladda hem Moderskeppets gratis nybörjarkurs och börja smygstarta med. Mycket av det som lärs ut i den är samma som i kursens lektion ett och två.

I digital Bildbehandling behöver man egentligen ingen kamera alls bara man har användbara bilder. I Fotografisk Komunikation skall man tydligen klara sig med en kompaktkamera som man manuellt kan ställa in bländare och slutare med den. Jag började själv så innan jag köpte en systemkamera och jag kan säga att livet är avsevärt lättare med en systemkamera. För ändamålet finns det ju en hel del på begagnatmarknaden som fungerar. Oavsett alla andra finnesser som vaierar mellan modeller så är ju det elementära ändå att man själv enkelt kan bestämma slutartid, bländaröppning och ISO (och kanske manuell focus, det var väldigt knöligt med min kompaktkamera).

Sista ansökningsdag för höstterminen är runt den 15 mars tror jag.

Jag är otroligt nöjd med Digital Bildbehandlingkursen. Jag fördjupade mig rejält och läste Effektiv Visuell Komunikation med stor aptit. Den innehåller mycket som är utanför själva kursen men ändå väldigt värdefullt i sammanhanget. Jag läste den på två terminer.

Fotografisk Komunikation har jag precis (i går kväll) börjat med men jag har hört att om man är nöjd med Digital Bildbehandling så blir man ännu nöjdare med denna kurs.

Fråga gärna mer om jag glömt något.
 
ANNONS