Annons

Framkalla RAW på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

eetfuk

Ny medlem
Hej, bara nyfiken på varför man inte kan framkalla raw bilder online. Det är ju trots allt den upplösningen som kameran ger när man tar fotot, och att inte kunna utnyttja de fullt ut förstår jag inte.
 

ture

Aktiv medlem
Lämnar man över råkonverteringen till labbet är det inte mycket vits med att plåta i råformat alls.
 

Xoffis

Aktiv medlem
Som total rookie svarar jag med vad jag har läst mig till...

En RAW och en JPEG håller ju samma upplösning (om man vill) så där är det ju ingen fara, en RAW däremot innehåller ett mycket större dynamiskt omfång än vad en JPEG gör, ett utskrivet foto klarar inte att visa mycket högre dynamiskt omfång än en maxad JPEG så därför är det ganska meningslöst att skicka in en RAW...

och en RAW skall ju bearbetas i efterhand då den sällan har några inställningar pålaggda, (man kan ju göra ganska mycket med en RAW) å hur skall du framkallaren veta hur du vill ha det? då är det ju för dem bättre att du först hemma gör de inställningar (bearbetningar) du vill ha å sedan skickar in...
 

Althalus

Aktiv medlem
Sänd över bilderna i TIFF-format till Crimson så har du samma dynamiska omfång som i RAW-bilderna
 

eetfuk

Ny medlem
Jag vet att raw är till för bearbetning. men säg att jag bearbetar en bild och sparar den som raw så blir ju bilden bättre än att jag sparar den som jpeg. Man kan ju se den rejäla skillnaden mellan en raw och jpeg så en utskrift direkt från en Raw bör ju bli bättre.

Det var mer en teknisk fråga varför man inte kan göra de men kanske är det så att skillnaden är så liten så de bara blir jobbigt med tunga filer
 

Per

Aktiv medlem
Man kan ju se den rejäla skillnaden mellan en raw och jpeg så en utskrift direkt från en Raw bör ju bli bättre.
Nej du kan inte skriva ut en "raw-bild", just därför att det inte är en bild överhuvudtaget - det är en samling data från din kameras elektronik som kan användas för att skapa en bild i en råkonverterare (du kan däremot se en förhandsgranskning i t.ex. din råkonverterare). Så fort du gjort den konverteringen så har du skapat en bildfil; den kan du välja att spara i lite olika format - i princip spelar det ingen roll vilket du väljer.

Anledningen till att nätlabben inte vill ta emot raw-bilder är förmodligen för att det vore meningslöst - de kan ju inte veta vilken konvertering du skulle vilja göra. De skulle visserligen kunna dra ut en bild utifrån kamerans inställningar i vissa fall - men den bilden skulle på intet sätt bli bättre än om du eller din kamera gjorde konverteringen i stället.

Per
 
ANNONS