Annons

Vad bör en bra handbok i fotografi innehålla?

Produkter
(logga in för att koppla)

adamhaglund

Aktiv medlem
Handbok i fotografi - vad bör den innehålla?

Efter snart tio år som frilansfotograf och företagare har jag nu så smått börjat fundera på att skriva en bok om fotografi (antingen själv eller tillsammans med kollegor). Jag lutar åt att det ska bli en slags handbok, en "så gör man"-bok. Men innan jag blir för specifik skulle jag vilja fråga er om råd:

* Vad skulle ni vilja läsa om i en sådan bok? Vad kan få er att faktiskt köpa en fotobok?
* Finns det kanske ett hål i fotoboksmarknaden, en viss typ av ämnen som ingen har skrivit om?

Hjälp mig gärna att brainstorma här! Alla synpunkter och idéer är välkomna!
 
Senast ändrad:

Janne Ar

Aktiv medlem
Jätteintressant

Det som jag gärna ser i en fotobok är att den koncenterar sig på fotograferandet - bildskapandet. Saker som bildseende, komposition, vilka effekter horisontella och vertikala linjer m.m. har i en bild vill jag ser mer av.
Michael Freeman har en bok om det här.

Vidare lånade jag en bok på 80-talet av två brittiska (?) fotografer som gav konkreta tips om vad man borde/kunde/måste tänka på i olika fotosituationer uppdelat på motivområde. Sådant är alltid användbart.

Det du bör hoppa över om jag skall köpa boken är det tekniska om hur kameror fungerar, för- och nackdelar med olika system etc. etc. etc... :)

Lycka till!
 

JoakimS

Aktiv medlem
Böcker som beskriver teknik tycker jag är relativt ointressanta. Likaså finns det redan massor av böcker i bildkomposition.
Jag skulle gärna se fler böcker med exempel på etablerade fotografers erfarenheter. Ansel Adams gjorde "The making of 40 photographs" och Ulf Sjöstedt "Fotografiskt bildtänkande".
De här böckerna berättar om tanken bakom ett antal av fotografens bilder, dvs varför och hur han tog dem. Böckerna berättar också och jämför flera bilder från varje tillfälle vilken blev bra, mindre bra och av vilken anledning. Den typen av böcker från duktiga fotografer kan jag läsa, om inte hur många som helst, så i alla fall ganska många.
 

tannler

Aktiv medlem
Jag skulle vilja se en modern bok, skriven för DSLR av ospecificerat märke, som tar upp fotografins grunder. Det är alldeles för få som lärt sig hantverket - ISO, EV, f-tal och tid etc. är numera akronymer för en svunnen silverepok tycks det. Det är fortfarande samma process att mejsla ut en avbild av det vi ser, fast vi bytt filmen mot en CCD/CMOS-sensor.

Kan man inte hantverket, är och förblir man hänvisad till någon annans inställningar via automatiken. Att behärska M-läget och kunna finjustera vid behov är en förutsättning för att kunna ge sig ut i gränslandet mellan fotograferande och experimenterande. Visst det är en lång och mödosam process - men den börjar med grundläggande förståelse bakom tekniken och inget ersätter mängdträningen, oavsett hur mycket menyval tillverkaren lyckats klämma in i kameran.

Jag hänvisar fortfarande frågvisa till Pär Lundqvists halvsekelgamla bok FOTO när de frågar efter en "grundbok" - jag har ännu inte hittat nå't bättre. Överraska oss - skriv dess ersättare.
 

JoakimS

Aktiv medlem
Tack! Bra tankar!

En aspekt är kanske det här med bildbyråer, etc. Hur man säljer bilder.
(Fotosidan frågar ju tex just nu om fotografers erfarenheter av bildbyråer: http://www.fotosidan.se/cldoc/50578.htm)

Är detta något av intresse?
Ja, det kan definitivt vara av intresse. Om det skall vara intressant så tycker åtminstone jag att det bör vara mycket konkret och ge handfasta råd hur man går tillväga. Det finns mycket amerikanskt flum i det här området som inte leder någonstans. En svensk variant kan säkert vara bra. Det skulle också vara intressant att läsa om hur du som frilans har utvecklat ditt fotograferande och företagande, både bildmässigt men också ekonomiskt.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
... Det finns mycket amerikanskt flum i det här området som inte leder någonstans. En svensk variant kan säkert vara bra. Det skulle också vara intressant att läsa om hur du som frilans har utvecklat ditt fotograferande och företagande, både bildmässigt men också ekonomiskt.
Tror som du att svenska förhållanden skiljer sig en hel del från amerikanska. Bildbyråmarknaden fungerar annorlunda, tidningars bildinköp ser annorlunda ut, reklambyråer jobbar på annat sätt, etc. Amerikanska böcker i detta område är sällan tillämpbara för en fotograf i Sverige.
Det här ska jag fundera vidare på...
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Efter snart tio år som frilansfotograf och företagare har jag nu så smått börjat fundera på att skriva en bok om fotografi (antingen själv eller tillsammans med kollegor). Jag lutar åt att det ska bli en slags handbok, en "så gör man"-bok. Men innan jag blir för specifik skulle jag vilja fråga er om råd:

* Vad skulle ni vilja läsa om i en sådan bok? Vad kan få er att faktiskt köpa en fotobok?
* Finns det kanske ett hål i fotoboksmarknaden, en viss typ av ämnen som ingen har skrivit om?

Hjälp mig gärna att brainstorma här! Alla synpunkter och idéer är välkomna!
En av mina böcker i bokhyllan är "Den ide'rike fotografen" av Hans Alenius och John S Webb. Kom ut på Aktuell fotografis förlag -89. Bara ide'er om bilder. Ett kapitel heter "teknikfällan - den farligaste av alla". Mycket givande bok. ISBN 91 7506 418 9.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
En av mina böcker i bokhyllan är "Den ide'rike fotografen" av Hans Alenius och John S Webb. Kom ut på Aktuell fotografis förlag -89. Bara ide'er om bilder. Ett kapitel heter "teknikfällan - den farligaste av alla". Mycket givande bok. ISBN 91 7506 418 9.
Tack för tipset! Jag ska kolla upp den.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Något som inte nämnts än är ljuset. Hur får man till bra ljus och vad är "rätt" ljus? Att lära sig se ljuset är något som folk i allmänhet glömmer och bilden blir platt. Tror inte att man behöver gå in på studioljus mer än till standard 1A, det viktiga är naturligt ljus.

Tyvärr så tror jag att det tekniska måste få vara med på ett hörn, inriktat på digitala kameror. Analoga människor har redan ett stort utbud och är troligtvis mera drivna att söka information än "lata" digitalfotografer. Mycket av fakta:n kan avhandlas ganska snabbt.

Ofta kan det vara svårt att se för läsaren vad i en exempelbild man skriver om. Lägg därför gärna in två bilder, med och utan, före och efter.

När det gäller bildbyråer så tror jag att det kan bli svårt då det är en bransch i förändring.
 

TorO82

Medlem
Å skrive på en lett forståelig måte er Alfa og Omega. Har lest en del fotobøker, alt fra enkle nybegynnerbøker til mer avanserte bøker med en hel masse teknisk pjatt.. ( som er skrevet på en måte som det sikkert ikke er mange som egentli forstår) Scott Kelby skriver på en lett, forståelig, humoristisk måte, og det er det flere som burde ta etter. Nå har jeg bare lest serien "boken om digital fotografering" bind 1-2-3. på norsk,men vil tro det er like lettlest på engelsk, svensk eller dansk ( eller hva det måtte være).
 

adamhaglund

Aktiv medlem
... Scott Kelby skriver på en lett, forståelig, humoristisk måte, og det er det flere som burde ta etter. Nå har jeg bare lest serien "boken om digital fotografering" bind 1-2-3. på norsk,men vil tro det er like lettlest på engelsk, svensk eller dansk ( eller hva det måtte være).
Bra synpunkt, tack! Det är något jag tar med mig.
 
ANNONS