Annons

Framkalla bilder man hittat på internet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabinaaa

Ny medlem
Hejsvej!

Är det någon som vet om det är lagligt att framkalla bilder som någon annan tagit, för privat bruk?
Jag har läst lite olika uppfattningar om den frågan, så jag är lite förvirrad.

Jag tänkte göra en förstoring av några bilder som jag tänkte rama in och ha som mindre tavlor.
Bilderna föreställer tidningsomslag från ELLE, Vouge och så vidare. Jag har hittat samtliga bilder på internet och där finns bilderna överallt. Jag har alltså inte laddat ner dom. Och jag har inte tänkt att publicera dom någonstans på internet.

Är det olagligt att framkalla dessa? Är det någon skillnad på att skicka dom på framkallning och på att skriva ut dom själv? Man kanske inte får skriva ut bilder som inte tillhör en själv heller?

Vänliga hälsningar,
Sabina
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tänkte göra en förstoring av några bilder som jag tänkte rama in och ha som mindre tavlor.
Bilderna föreställer tidningsomslag från ELLE, Vouge och så vidare. Jag har hittat samtliga bilder på internet och där finns bilderna överallt. Jag har alltså inte laddat ner dom. Och jag har inte tänkt att publicera dom någonstans på internet.
Det är helt OK att sätta upp bilderna på väggen. Du har faktiskt laddat ned bilderna när du ser dom i din dator.

Jämför ditt fall med att du klipper bilder ur en tidning och sätter upp på väggen. Det har unga gjort i alla tider!

Per.
 

Groth

Aktiv medlem
Tror att du egentligen inte FÅR göra det, MEN så länge det är för eget bruk och du inte tjänar pengar på det så är det nog helt ok. ;D
Brukar det inte stå nån copyright i nämnda tidningar?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är fritt fram att skriva ut/"framkalla" så länge det handlar om privat bruk, som att hänga upp dem på väggen i lägenheten/huset. Det här följer av URL 12 §. En liten sak är dock att egentligen får du inte framställa exemplar för privat bruk om förlagan är tillgängliggjord ottillåtet. Det här kan gälla för en del saker som kan hittas på Internet, men det kan samtidigt vara svårt att avgöra. Den senare bestämmelsen kom till för att förbjuda "fultankning" av film och musik från nätet.

Och som sagt, du har redan rent tekniskt laddat ner bilderna när de visas på datorskärmen. Skillnaden är bara att de ligger i arbetsminnet på datorn och/eller på hårddisken i cachemappen. Annars skulle datorn inte ha något att visa på skärmen.
 

viktor1623

Aktiv medlem
Tror att du egentligen inte FÅR göra det, MEN så länge det är för eget bruk och du inte tjänar pengar på det så är det nog helt ok. ;D
Brukar det inte stå nån copyright i nämnda tidningar?
Man får göra det så länge det är för privat bruk. Att skriva ut bilden och sätta på kylskåpet, rama in den eller bara visa bilden på dataskärmen är egentligen samma sak. Det vore skillnad om man lade ut bilden på en hemsida, klistrade upp den på en bil eller helt enkelt visade sin utskrift offentligt.
 
ANNONS