Annons

Önskelista på funktioner till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Olle

Aktiv medlem
Jag vill inte alls vara näsvis utan är mest nyfiken på hur ni tänker.
Vän av ordning (TS) har för andra gången bett församlingen att sluta diskutera ämnen efter inlägg från mig. Diskussioner där flera andra deltagit och som inte jag startat.
Så du får inget svar från mig, då jag respekterar TS's begäran.

Olle
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det finns en sak vad det gäller manövrering av kameran där jag önskar att Nikon faktiskt imiterade Canon - jag gillar deras stora manövreringshjul till höger om bildskärmen.

Det roliga är att Nikon verkar vara klara över att ett sådant hjul är smart - de har ju infört det på de nya blixtarna SB-900 och SB-700 :)

Men tyvärr inte i kamerorna ...
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Vän av ordning (TS) har för andra gången bett församlingen att sluta diskutera ämnen efter inlägg från mig. Diskussioner där flera andra deltagit och som inte jag startat.
Så du får inget svar från mig, då jag respekterar TS's begäran.

Olle
Vi korspostade så jag såg inte hans inlägg innan jag postade mitt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Inbyggd automatisk autofokuskalibrering.
Perfekt, och tyvärr absolut nödvändigt vad man kan se bara här på fotosidorna, som då bara är en bråkdel av användarna, det jätte märkliga intryck man fått är att det nästan man kan tro att det utvecklat sig till någon form av status att ständigt få skicka i väg sin utrustning för kallibrering som man köpt för dyra pengar dessutom. det är ju inte okänt att det ofta är världsledande märken som har återkommande problem, även om alla märken drabbas.

Årets klart viktigaste idè du har kommit med.
 

ludvig_lindqvist

Aktiv medlem
Perfekt, och tyvärr absolut nödvändigt vad man kan se bara här på fotosidorna, som då bara är en bråkdel av användarna, det jätte märkliga intryck man fått är att det nästan man kan tro att det utvecklat sig till någon form av status att ständigt få skicka i väg sin utrustning för kallibrering som man köpt för dyra pengar dessutom. det är ju inte okänt att det ofta är världsledande märken som har återkommande problem, även om alla märken drabbas.

Årets klart viktigaste idè du har kommit med.
Lasses kameraservice gjorde idag rent sensorn och kalibrerade om AF som
faktiskt hade blivit fel, gratis och medan jag väntade.... Världklass!

Ungefär som bilia fast tvärtom .... :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns en sak vad det gäller manövrering av kameran där jag önskar att Nikon faktiskt imiterade Canon - jag gillar deras stora manövreringshjul till höger om bildskärmen.

Det roliga är att Nikon verkar vara klara över att ett sådant hjul är smart - de har ju infört det på de nya blixtarna SB-900 och SB-700 :)

Men tyvärr inte i kamerorna ...
Så länge dom lägger till hjulet utan att ta bort dom befintliga, för Nikons hjul är tusen ggr bättre vid fotografering. Canons stora hjul är bättre vid menynavigering och bildvisning.

/Karl
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Så länge dom lägger till hjulet utan att ta bort dom befintliga, för Nikons hjul är tusen ggr bättre vid fotografering. Canons stora hjul är bättre vid menynavigering och bildvisning.

/Karl
Jo, det kan jag nog hålla med om. Som vanligt så har den ena tillverkaren gjort halva reglaget bättre och den andra den andra halvan bättre och ingen av dem verkar (vilja?) inse att en kombination av bägge vore det bästa :)
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
I fallet med den önskade funktionen så finns det idag ingen för mig begripbar funktion i exponeringskompensationsinställningen i M-läget. Oavsett vad jag väljer så får jag precis den inställning för tid, bländare och ISO som jag valt och då skulle de kunnat peta in funktionen här.
Poängen med det är att man kan kompensera för kamerans felmätningar även i M-läget, genom att lägga in en exponeringskompensation. T ex om man plåtar snö, så vill man nog överexponera en smula på alla bilder, då kan det vara skönt att lägga på ett par steg +-kompensation så ljusmätaren visar "rätt" hela tiden.

Men det finns nog plats at tlägga in ett par funktioner till ändå :).
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Efter en lång blåsig dag på sjön vet jag vad jag önskar mig mest av allt:

Värmehandtag :-D

Dessutom kvarstår problemet med sneda horisonter som måste rätas upp en och en, auto-ISO är också störande när jag växlar mellan 300/4 och 35/1,8 och kameran fortfarande vill ha 1/400.
 

Nitobert

Aktiv medlem
vet inte om detta varit uppe, men en sak som jag inte fattar varför det inte finns är belysta knappar på huset?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Angående modulära system som varit uppe en del, vore det inte bra om man kunde få en kamera där man kunde sätta på en chassie som har ett Arca-Swiss fäste direkt undertill så man inte behöver skruva fast den? Om man oftast använder kameran på stativ tror jag det kunde vara riktigt bra.

Ett stativfäste sitter ju trots allt bara med en enda skruv, när jag vill sätta fast något som ska sitta kvar sätter jag snarare 2-4 skruvar. Det kanske är småsaker, men jag tycker många snabbplattor till stativ sitter för dåligt.
 
ANNONS