Annons

Fota på slakteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

amandarosende

Avslutat medlemskap
Tjopp!

Ska göra ett reportage om död och djurrättigeter... vill därför gärna fota på ett slakteri.
Någon som vet om det tillåts, och hur ska jag göra? Bor i Uppsala men kan ta mig till Stockholm och närliggande städer. Vart någonstans ska jag höra av mig till? :)

Har ni förslag på liknande miljöer i annat fall?
 

Joel.S

Aktiv medlem
Tjopp!

Ska göra ett reportage om död och djurrättigeter... vill därför gärna fota på ett slakteri.
Någon som vet om det tillåts, och hur ska jag göra? Bor i Uppsala men kan ta mig till Stockholm och närliggande städer. Vart någonstans ska jag höra av mig till? :)

Har ni förslag på liknande miljöer i annat fall?
Kom fram till en bra och genomförbar idé och kontakta något slakteri. Ska du dokumentera för någon veganorganisation kommer du förmodligen inte in någonstans skulle jag tro. Ska du däremot göra ett seriöst bildreportage av ett slakteri borde det inte vara några större problem.

Pröva att ring runt till några olika och förklara din idé - Eller ännu bättre, åk till dom.
 

mediabrus

Avslutat medlemskap
Jag önskar dig all lycka med det här projektet!

Jag skulle tro att slakterier kan vara ganska reserverade mot fotografer, speciellt om det inte är fotografer inom köttindustrin. Nämn inte att reportaget ska handla om död och djurrätt!

Då jag själv arbetade som styckare under några år på ett av Sveriges största slakterier i slutet av 90-talet var det några tillfällen jag såg folk som fotograferade. Det var främst japaner inom köttindustrin (exporterade en hel del till Japan) och vid något tillfälle från Livsmedelsarbetarnas facktidning. Det kan vara annorlunda på andra slakterier och tiderna kan ha förändrats.

Jag fotade själv slakteriet utanför grindarna vid ett tillfälle efter att jag slutat. Vakten undrade vad jag sysslade med och jag förklarade att jag jobbat där och dokumenterade mitt liv. Jag erbjöd henne även att titta på bilderna. Inga problem den gången, men det var som sagt utanför grindarna.

(efter att jag slutat på grund av psykisk ohälsa, mycket beroende på arbetet, blev jag vegan)
 

BluseD

Aktiv medlem
Just de orden "Reportage", "Död" & "Djurrättigheter" brukar få slakterierna att dra öronen åt sig, de brukar aldrig i slutändan framställas som speciellt sympatiska.

Men...skulle jag försöka komma in på ett slakteri med helt öppna kort hade jag kontaktat "Faringe Kött & Slakt", de är ett litet slakteri med lokalproducerat som affärsidé och håller just nu på att tillsammans med Andersson & Tillman och SLU på och bygger ett nytt mindre slakteri.
Just det att de samarbetar med SLU gör att jag inbillar mig att de är mera öppna för besök, det är åtminstone något som de troligen kommer få leva med ändå senare och inte kan vara helt avogt inställda till.

Det är vad jag tror.
 
Senast ändrad:

mediabrus

Avslutat medlemskap
Ska du dokumentera för någon veganorganisation kommer du förmodligen inte in någonstans skulle jag tro. Ska du däremot göra ett seriöst bildreportage av ett slakteri borde det inte vara några större problem.
Menar du att ett bildreportage av ett slakteri inte skulle kunna vara seriöst om det görs för någon veganorganisation?
 

amandarosende

Avslutat medlemskap
Just de orden "Reportage", "Död" & "Djurrättigheter" brukar få slakterierna att dra öronen åt sig, de brukar aldrig i slutändan framställas som speciellt sympatiska.

Men...skulle jag försöka komma in på ett slakteri med helt öppna kort hade jag kontaktat "Faringe Kött & Slakt", de är ett litet slakteri med lokalproducerat som affärsidé och håller just nu på att tillsammans med Andersson & Tillman och SLU på och bygger ett nytt mindre slakteri.
Just det att de samarbetar SLU gör att jag inbillar mig att de är mera öppna för besök, det är åtminstone något som de troligen kommer få leva med ändå senare och inte kan vara helt avogt inställda till.

Det är vad jag tror.
Okej, det ska jag absolut kolla upp! Tack för svaret :)
 

amandarosende

Avslutat medlemskap
Jag önskar dig all lycka med det här projektet!

Jag skulle tro att slakterier kan vara ganska reserverade mot fotografer, speciellt om det inte är fotografer inom köttindustrin. Nämn inte att reportaget ska handla om död och djurrätt!

Då jag själv arbetade som styckare under några år på ett av Sveriges största slakterier i slutet av 90-talet var det några tillfällen jag såg folk som fotograferade. Det var främst japaner inom köttindustrin (exporterade en hel del till Japan) och vid något tillfälle från Livsmedelsarbetarnas facktidning. Det kan vara annorlunda på andra slakterier och tiderna kan ha förändrats.

Jag fotade själv slakteriet utanför grindarna vid ett tillfälle efter att jag slutat. Vakten undrade vad jag sysslade med och jag förklarade att jag jobbat där och dokumenterade mitt liv. Jag erbjöd henne även att titta på bilderna. Inga problem den gången, men det var som sagt utanför grindarna.

(efter att jag slutat på grund av psykisk ohälsa, mycket beroende på arbetet, blev jag vegan)

Okej, tack för svaret! Ja jag förstår att du blev vegan, är själv demi-vegetarian så det känns ju lite svårt att gå in där.
Jag hade tänkt fota modereportage, alltså inga rena kött/slakt bilder. Vad tror du om det? Jag kan tänka mig att de inte tar det så seriöst heller. Men jag vill ta "vackra" bilder som berör. Vet att jag sett någon liknande bild som jag inte kan få ur mitt huvud. En blond tjej med röda läppar som ligger på ett bord brevid köttbitarna... och en bild där hon sitter upp tror jag. Kommer verkligen inte på vad fotografen heter, blir galen!
 

mediabrus

Avslutat medlemskap
Det första jag tänker på då är hygien. Ett slakteri är väldigt hygieniskt med strikta regler på skyddskläder, lite beroende på var i processen man befinner sig dock. Köttbitar blir det inte förrän i styckningen som är den renaste delen av de alla. Det kan bli svår, men jag säger inte omöjligt.
 

amandarosende

Avslutat medlemskap
Det första jag tänker på då är hygien. Ett slakteri är väldigt hygieniskt med strikta regler på skyddskläder, lite beroende på var i processen man befinner sig dock. Köttbitar blir det inte förrän i styckningen som är den renaste delen av de alla. Det kan bli svår, men jag säger inte omöjligt.

Justja! Jag tänker mig att en modell ska hänga som grisarna (på något sätt), men man kanske kan plåta platsen och sedan klura med photoshop i några hundra år... gör ju att jobbet på plats går snabbt iallafall.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag fotade själv slakteriet utanför grindarna vid ett tillfälle efter att jag slutat. Vakten undrade vad jag sysslade med och jag förklarade att jag jobbat där och dokumenterade mitt liv. Jag erbjöd henne även att titta på bilderna. Inga problem den gången, men det var som sagt utanför grindarna.
Jag antar att du är/var medveten om att du har all rätt att fotografera vad du vill om du befinner dig på allmän plats (vilket det bör ha varit eftersom du befann dig utanför grindarna till slakteriet).

Om du inte befann dig på allmän plats så var det enda vakten hade kunnat göra att säga till sig att sluta fotografera. Inget mer.

Ursäkta OT-spåret, men jag blir alltid lite irriterad på vakter och liknande som vill "kontrollera" vad man fotograferar.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Justja! Jag tänker mig att en modell ska hänga som grisarna (på något sätt), men man kanske kan plåta platsen och sedan klura med photoshop i några hundra år... gör ju att jobbet på plats går snabbt iallafall.
Då handlar det inte längre om ett reportage utan en konstnärlig bild. Bra att du tar initiativ för ett avancerat bildprojekt! Om du lyckas genomföra det så kommer bilderna säkert bli provocerande vilket är bra. Jag är dock emot veganism av hälsoskäl. MEN, vuxna människor gör självklart egna val och det har de rätt att göra.
 
ANNONS