Annons

Är GPS helt främmande i Japan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Har skaffat en Garmin etrex Legend Hcx. Den kan spara Gpsx-filer som senaste versionen av Nikon ViewNX ska kunna använda för att geotagga.
Är det någon som lyckats Geotagga sina NEF-filer på detta sätt? Funkar det?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag skulle hellre se Bluetooth i kameran. Sladdar är ett bök.
Inbyggt finns ju inte, men jag har provat att mickla ihop följande, och då får man funktionen med GPS via Bluetooth. Och ett bra hål i plånboken.
  • Canon 7D
  • Nätverksgrepp WFT-E5B
  • Batteri LP-E6
  • USB Bluetoothadapter Kensington micro Bluetooth v2.0 adapter klass 2, 33902EU
  • GPS Royaltek RBT-2100LP
Bortsett från att det är löjligt dyrt för vad det åstadkommer fungerar det utmärkt. När kameran somnat tar det fem sekunder från det att man rört avtryckaren tills det att man kan fotografera med positionerna inlagda i bilderna igen. Trycker man av tidigare än så får man den senaste positionen.
GPS-mottagaren är så känslig att man kan ha den i fickan, väskan, stöveln eller BH:n (beroende på vad man nu är utrustad med), så det finns inga krav på att tillverka ett fäste som ockuperar blixtskon eller nåt sånt. Det fungerar ändå.
Vill man stänga av allt tar man det i ordningen stäng av kameran först och GPS sen. När man slår på igen gör man tvärtom. Då har man inga problem alls med att ansluta eller nåt. Det sköter sig självt.
Kensingtons Bluetoothadapter är tillräckligt liten för att inte sticka ut utanför greppet, så den fastnar inte i kamerans rem, eller i allt annat som far förbi, till skillnad från Canons egen BU-30. Den blev degraderad till att göra min Canon Pixma MP970 till en trådlös skrivare, via Bluetooth. Som sekreterare i en orienteringsklubb är jag ganska ofta ute och far med den skrivaren och min Toshiba netbook dator. Det fungerar utmärkt att skriva ut trådlöst från den datorn till skrivaren nu, när båda talar Bluetoothiska.
 
ANNONS