Annons

550D vs 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Razoz

Medlem
Hejsan!

Jag fyller snart jämnt och har blivit erbjuden att få välja ut en kamera. Jag har kikat på 550D och testkört denne; är mycket nöjd. Köper jag denna är det med standardoptik, dvs Canons 18-55 med stabilisator.

Dock så har en kompis till mig ett erbjudande; ett knappt använd 40D med ett 17-85/4,0-5,6 IS USM för 6000 spänn.. Garanti, låda och kvitto finns självklart.


Vad gör jag? Ser inget större behov av att kunna filma, så bortse från det. Är jag rent av dum om jag inte tar 40D'n? Hur ska jag resonera?

Alla tankar uppskattas!
 

mapem

Aktiv medlem
40D med 17-85 alla gånger, om du inte vill filma. Visserligen är inte 17-85 världens bästa objkektiv. I optisk kvalitet jämförbart med kitgluggen 18-55 som följer med 550D, däremot mer välbyggt och med USM-motor, och lite längre zoomavstånd. 40D är en mycket trevlig och tålig kamera med "proffshantering", om man får säga så, som ger bättre möjligheter till kreativ fotografering även om 550D har lite bättre sensor.
 

apersson850

Aktiv medlem
Med objektiv i den storleksklassen som EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS är i spelar det ingen större roll. När mitt kusinbarn fick låna en EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM att använda på sin 550D blev det uppenbart för honom varför det huset ibland är en mycket sämre idé...

Det är främst för actionfoto som 40D överglänser 550D. Annars spelar det inte så stor roll.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Håller med om att 40D är ett bättre val, men 6000 kr låter alldeles för mycket.
Tycker det låter rätt rimligt. 3000-3500 för kameran och 60-65% av nypriset för objektivet.

Men visst, finns säker dom som säljer kombon både billigare och dyrare.

Sen är det både för och nackdel om man köper av nån man känner.
Bra, då man antagligen har bättre koll på vad kameran varit med om, sämre om något går sönder och man blir osams.
 

Razoz

Medlem
Tack för all respons! Det lutar absolut åt 40D. Ni som använt den, har ni något ni blivit irriterade på?

Har också läst att 550D ska ge bättre bildkvalitet, men från vad jag har hört av andra är den lilla skillnaden försumbar. Hur ligger det till?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Tack för all respons! Det lutar absolut åt 40D. Ni som använt den, har ni något ni blivit irriterade på?

Har också läst att 550D ska ge bättre bildkvalitet, men från vad jag har hört av andra är den lilla skillnaden försumbar. Hur ligger det till?
Ja, den lilla skillnad som möjligtvis finns äts nog snabbt upp av fler "keepers" från 40D tack vare gedignare hus, lättare handhavande, bättre AF, fler b/s osv

Sen kan det iofs ibland vara bättre och smidigare med litet hus (köpte själv nyss 550D framför 40D, sa jag emot mig själv nu?)
 

mapem

Aktiv medlem
Visst kan ett mindre och lättare hus vara smidigt, men också svårare att hantera, i alla fall om man har stora händer. Jag bär med mig min 40D betydligt mer än jag tidigare gjorde med min 400D (i samma storlek som 550D) trots att den är större och tyngre. Det är helt enkelt roligare att fotografera med den. Och då tar man den med sig.

Tekniskt sett kan nog 550D ta "bättre" bilder än en 40D med sin bättre sensor, men i parktiken är det många gånger annat som avgör, mest den som är bakom kameran och hur kameran är att handskas med.

Skillnaderna med en högre upplösningen är marginell och kräver mycket skarpa objektiv och stora förstoringar för att kunna iakttas.

På min 400D irriterade jag mig på att det var krångligt att ställa in många funktioner eftersom man måste gå in i menyerna och den var obekväm att hålla i. På en 40D når man det mesta direkt och man har två rattar i stället för en att ställa in värdena med. Hittills har jag inte irriterat mig på någonting på min 40D.
 
ANNONS