Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kompaktkameran just nu på marknaden?

smislo

Aktiv medlem
Efter många Nikon vs Canon...köpte jag Panasonic LX5 (Olympus XZ1 fanns inte då) och är mycket nöjd...har kanske använt sytem kamera bara en gång sedan dess, har haft den i 6 månader nu...
 

shavora

Medlem
Efter många Nikon vs Canon...köpte jag Panasonic LX5 (Olympus XZ1 fanns inte då) och är mycket nöjd...har kanske använt sytem kamera bara en gång sedan dess, har haft den i 6 månader nu...
Verkar vara i klass med zx-1:an, vilket också priset visar ;-) Tror jag ska åka till någon butik imorgon och känna på kamerorna så jag vet vad det är jag köper.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man struntar i det där med zoom (för de använder jag inte). Finns det någon kompaktkamera som är bra på bildkvalitet, bildsensor och brännvidd?
Det är svårt att hitta en kompaktkamera utan zoomobjektiv, så det får du nog stå ut med.

Vilka brännvidder vill du ha?

Olympus XZ-1, Canon S95 (och kanske G12), Panasonic LX5 och Ricoh GR[1] är väl de som ligger i toppen. Alla har lite större bildsensorer än den genomsnittliga kompaktkameran.

[1] Den har faktiskt inte zoomobjektiv.
 
Senast ändrad:

shavora

Medlem
Det är svårt att hitta en kompaktkamera utan zoomobjektiv, så det får du nog stå ut med.

Vilka brännvidder vill du ha?

Olympus XZ-1, Canon S95 (och kanske G12), Panasonic LX5 och Ricoh GR[1] är väl de som ligger i toppen. Alla har lite större bildsensorer än den genomsnittliga kompaktkameran.

[1] Den har faktiskt inte zoomobjektiv.
Jo jag vet att zoomen kommer finnas där, men när jag går letar kamera och så verkar det som om marknadsföringen (och pengarna?) lagts på zoomen och inte till att ljusstyrkan eller sensorn blir bättre. Det är såklart att amatörfotograferna lätt fastnar för högt MP-tal och lång zoom, utan att betänka om bildkvalitén blir bra. (Ni får rätta mig om jag har fel, jag lärde mig alla begrepp igår så jag kanske har misstolkat det hela.)

Funderar på samsung EX1, även om jag inte riktigt vill ha vikskärm eller fokus på filminspelning. Kan inte hitta en billigare som har så bra sensor, brännvidd och ljusstyrka samtidigt. Kombinationen av de alla tre kriterierna verkar kosta.

Om jag har råd så vill jag ju köpa olympusen, men mammaledig på 22 bast ger inte mycket pengar att leka med. Men priset kanske sänks när det kommer nytt?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Funderar på samsung EX1, även om jag inte riktigt vill ha vikskärm eller fokus på filminspelning. Kan inte hitta en billigare som har så bra sensor, brännvidd och ljusstyrka samtidigt. Kombinationen av de alla tre kriterierna verkar kosta.

Om jag har råd så vill jag ju köpa olympusen, men mammaledig på 22 bast ger inte mycket pengar att leka med. Men priset kanske sänks när det kommer nytt?
Fast prisskillnaden är väl inte så jättestor? Samsung EX1 kostar 3000 kr, Olympus XZ1 en tusenlapp mer.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är stor skillnad, men.... jag fick ag på en canon s95, ett demoex, for 2999:-
Helt underbar!
Jag kan rekommendera fotokungen. :)
Grattis! Ja, Fotokungen är det bra att ha koll på, speciellt om man är intresserad av Canonprylar. De får ofta in "demoex". Jag köpte min 7D där några veckor efter att den släpptes. Kartongen hade varit öppnad men kameran inte ens uppackad. 4000 i rabatt, om jag minns rätt.
 
ANNONS