Annons

Tips på kompaktkamera med manuella inställningar önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)

emmalinnea

Ny medlem
Hej!
Ber om ursäkt för ännu en tråd om detta, har läst befintliga men funderar fortfarande.
Vore tacksam för lite tips och råd.

Jag är alltså ute efter en kompaktkamera (mest troligt iaf) som kan ersätta min powershot sx200, mest för att jag vill ha lite mer att växa i.
Fotar helst med manuella inställningar så ett krav är ju att det ska finnas och vara lätt att komma åt och använda, gärna rattar/hjul och inte knappar/meny-trixande.
Skulle också uppskatta om den har lite inställningar för färg (osäker på vad detta kallas egentligen), då jag inte gillar att redigera i datorn.
Och bra möjligheter för macro-foto.
En riktig och bra sökare vore ett stort plus, för det saknar jag att ha, förstår dock att detta är svårt att få till.
Och den bör ha "lagom" storlek, alltså inte pytteliten men inte systemkamera-stor heller. ;)

Det som jag inte prioriterar så mycket är zoom och hur den presterar vid höga ISO.

Har, som alla andra, varit och kikat på Canons G12 och Nikons P7000 men föll inte direkt för någon av dem...

Någon som kan tipsa om vad som skulle kunna passa?
Tack på förhand!
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Lumix LX5

En Panasonic Lumix LX5 kanske...
eller Sigma DP2 (nej... även om den är intressant tvekar jag efter en snabb ofullständig analys)
eller... jag ska erkänna att jag är i samma läge. Söker just nu en kompakt som kan komplettera mina två system.
Jag söker framför allt en kvalitetskompakt med fast brännvidd och stor sensor dock.
Det ska bli intressant att se utvecklingen i tråden:)
 

afe

Aktiv medlem
Fuji X100 kanske? Fast brännvidd 23mm, Apsc-sensor och väldigt bra bildkvalitet. Har dock en del egenheter som en del inte står ut med ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har, som alla andra, varit och kikat på Canons G12 och Nikons P7000 men föll inte direkt för någon av dem...
Vi är nog ganska många som letat efter ungefär samma sak och konstaterat att den goda karamellen inte finns. G12 och P7000 är det närmaste man kommer, men deras optiska sökare är så fullständigt usla att iaf jag hellre är utan.

Eftersom du redan har en Powershot kanske Canons S95 kan passa dig. Riktigt trevliga manuella reglage, speciellt ratten runt objektivet som du själv kan välja funktion på.

Olympus XZ1, som redan nämnts, är också värd en titt.

Jag söker framför allt en kvalitetskompakt med fast brännvidd och stor sensor dock.
Du vill ha en Fuji X100. Fast det visste du väl redan?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Haken är dessutom den att med nästan alla kompakter så är pixlarna så tätt packade att diffraktion sänker skärpan redan vid ca bl 4 så att nedbländning från maxbländare bara ökar skärpan om objektivet är dåligt. Av kompaktkamerorna med små sensorer är det egentligen Oly EZ-1 och Pana LX-5 och Ricoh GR-Digital 3 (ej zoom) som lämnar mest utrymme att leka med bländaren. Till dessa finns lösa sökare att köpa. Annars finns ju Fuji X100 med fast optik och aps-c sensor för 11-12000.
 

emmalinnea

Ny medlem
(hoppas detta blir rätt nu...)

Tack för all hjälp! Har läst på om alla tipsade och verkar som att nästan samtliga skulle kunna vara rätt, nu ska den bara passa i handen också, får bli en tur till butiken med lista att gå efter.

Fuji x100n petade jag på häromdagen och kan inte förneka att jag blev hemskt sugen på att äga en, men 12.000 känns...lite väl dyrt. Dock verkar ju folk som har en vara nöjda.

Övriga har jag mest kikat på i all hast och oftast med slutlekta batterier, lite svårt att bilda sig en hel uppfattning då känner jag.

Finns det mer tips så kasta på bara, jag är redan helt förvirrad! :)
 

ma59

Aktiv medlem
(hoppas detta blir rätt nu...)

Tack för all hjälp! Har läst på om alla tipsade och verkar som att nästan samtliga skulle kunna vara rätt, nu ska den bara passa i handen också, får bli en tur till butiken med lista att gå efter.

Fuji x100n petade jag på häromdagen och kan inte förneka att jag blev hemskt sugen på att äga en, men 12.000 känns...lite väl dyrt. Dock verkar ju folk som har en vara nöjda.

Övriga har jag mest kikat på i all hast och oftast med slutlekta batterier, lite svårt att bilda sig en hel uppfattning då känner jag.

Finns det mer tips så kasta på bara, jag är redan helt förvirrad! :)
Optisk kvalitet?
Manuella möjligheter?
Prisvärd?
Möjlighet till bra (= stor) sökare?
Snygga färger direkt i jpeg från kameran?
Kompakt men ändå hyggligt bra att hålla?

Ja, skulle ju säga Olympus XZ-1...långt billigare än den fina Fuji X100, men har zoom, och grym optik inkl kantskärpan!

Dock inte så mkt justeringar ang färger som systemkamerorna (ofta) brukar ha.
Olympus har dock "snygga ut ur kameran-jpegs" som en liten specialitet.

(Annars om du kan vänta litet tag, nya PEN-serien, grymsnabb AF och allt annat som XZ-1 kan, med en bättre sensor...men det var ju en kompaktkamera du önskade så det är bara ett bonustips)
 
ANNONS