Annons

XZ-1, LX5 eller S95

campokatt

Aktiv medlem
Fotar med en Canon 7D idag och tänkte köpa en kompakt kamera som komplement.
Tänker mig att kunna ha den med på en storstadssemester eller som komplement till systemkameran när man går i tex en djurpark. För att slippa byta till en normal/vidvinkelglugg på systemarn. Detta gör att jag egentligen vill ha en vidvinklig kamera som funkar bäst vid landskapsfoto.

Kikat lite på Olympus XZ-1, Panasonic LX5 samt Canons S95. Dock inte klämt på dom i verkligheten än.

Ingen av dom är den perfekta kameran tycker jag. Alla verkar ha nått och sakna något.
Bildkvalite verkar inte heller skilja så mycket mellan dessa modeller. Troligtvis kommer jag bli missnöjd med alla om jag jämför med min 7D..... Kikat lite på bilder tagna med dessa kameror här på sidan och tycker väll kanske inte att dom är av så hög klass. Tycker ljusa partier blir helt vita med kompakter utan några detaljer.

Storleken som skiljer dessa kameror är egentligen inget problem det heller. Behöver inte den minsta.

Hittills verkar Olympusen mest intressant då den är nyast. Bättre bländare och omfång än dom andra. Skarp optik oxå.

Hur är dessa kameror mot varandra när det gäller snabbhet? På AF, uppstart, avtryckar reaktionstid tex?
Om man ser till viedeo, då ska LX5 vara överlägsen dom andra. Är XZ-1 kass när det gäller detta? Filmar inte så mycket men tycker funktionen är bra att ha ändå.

Finns det rykten om nya modeller i denna klass av lite bättre kompakter?
Snälla, hjälp mig välja med några bra argument.....
 

campokatt

Aktiv medlem
Har du läst recentionerna på dpreview.com? De brukar ta upp allt du frågar om.

Jo, jag har kikat där. Skulle dock vilja se ett test med alla dessa tre gjord vid samma tidpunkt för att kunna få en riktig bild.
Tex, när S95 kom så var den kanske mycket bättre än den övriga marknaden vilket gjorde att betyget blev högt. När tex XZ-1 testades så fick den lite sämre slutbetyg. Kan detta vara för att kraven har ökat idag?
En kamera som fick betyget 94 för ett år sedan behöver ju inte ha bättre prestanda än en som får betyget 88 idag menar jag....
Sen om man läser recensioner så kan dom vara så grymt olika. En del sågar en kamera totalt medans någon annan höjer den till skyarna... Svårt att veta vad man ska tro på. Siffror och mätvärlden blir snabbt trista att läsa och jämföra tycker jag. Därför jag vill ha lite synpunkter från er som använt dom ett tag.

/M
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Sitter i samma situation! Har dock även med G12an som ett alternativ men har avfört S95an efter att jag var och klämde lite på dem. Tycker den var alldeles för "hal" liksom och faktiskt för liten. Dock, det är säkert väldigt subjektivt hur man upplever hanteringen.

Jag vet egentligen inte vad jag kommit fram till. De tre på min lista, G12, XZ-1 och LX-5 är alla bra men ingen känns ändå klockren. Mina funderingar:

G12
+ vikbara skärmen
+ inställningsmöjligheterna med många rattar och fysiska reglage
+ sökaren som trots allt finns
+ omfånget på objektivet i "långa änden"
+ känslan att hålla i
+ blixtsko
– ljusstyrkan på objektivet i jämförelse med LX-5 och XZ-1

LX-5
+ljusstyrka
+ omfång (gillar de extra 4 mm i korta änden)
+ videokvalitén
– bara ett vred som jag tyckte kändes lite väl litet och djupt placerat
– något kort i långa änden av omfånget

XZ-1
+ ljusstyrka
+ omfång i långa änden
+ hjulet runt objektivet, hjul på baksidan även om det var lite svårhanterligt
+ känslan att hålla i
– videokvalité

S95
+ objektivringen som är programmerbar
+
– "Hal" – "inget att hålla i"
– För liten

Inga anspråk på att vara mer än mina funderingar och jag tror trots allt att XZ-1 tronar överst för tillfället. Är också intresserad av om man kan vänta sig något nytt från Canon eller Panasonic i segmentet under hösten, jag har egentligen ingen brådska för tillfället.
 
Senast ändrad:

campokatt

Aktiv medlem
Sitter i samma situation! Har dock även med G12an som ett alternativ men har avfört S95an efter att jag var och klämde lite på dem. Tycker den var alldeles för "hal" liksom och faktiskt för liten. Dock, det är säkert väldigt subjektivt hur man upplever hanteringen.

Jag vet egentligen inte vad jag kommit fram till. De tre på min lista, G12, XZ-1 och LX-5 är alla bra men ingen känns ändå klockren. Mina funderingar:

G12
+ vikbara skärmen
+ inställningsmöjligheterna med många rattar och fysiska reglage
+ sökaren som trots allt finns
+ omfånget på objektivet i "långa änden"
+ känslan att hålla i
+ blixtsko
– ljusstyrkan på objektivet i jämförelse med LX-5 och XZ-1

LX-5
+ljusstyrka
+ omfång (gillar de extra 4 mm i korta änden)
+ videokvalitén
– bara ett vred som jag tyckte kändes lite väl litet och djupt placerat
– något kort i långa änden av omfånget

XZ-1
+ ljusstyrka
+ omfång i långa änden
+ hjulet runt objektivet, hjul på baksidan även om det var lite svårhanterligt
+ känslan att hålla i
– videokvalité

S95
+ objektivringen som är programmerbar
+
– "Hal" – "inget att hålla i"
– För liten

Inga anspråk på att vara mer än mina funderingar och jag tror trots allt att XZ-1 tronar överst för tillfället. Är också intresserad av om man kan vänta sig något nytt från Canon eller Panasonic i segmentet under hösten, jag har egentligen ingen brådska för tillfället.
Vad är det som gör videokvaliten så dålig med XZ-1 jämfört med LX5 tex??

Btw, jag fotar enbart i raw idag och tänker göra det med den nya kameran oxå så allt som har med jpg och brusreducering osv är mindre intressant för min del...
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Satte mig och kollade på YT lite nu och det såg ju betydligt bättre ut än de klipp jag sett tidigare. Var kanske lite för snabb i mitt omdöme om videomöjligheterna …
 

Sabud

Aktiv medlem
Har tidigare använt en LX3 som komplement till klumpig systemkamera (D2X) och gillar den skarpt. Köpte nu för snart ett år tillbaka en NEX5 som jag har ett hat/kärleksförhållande till. Använder en manuell 35mm pannkaka som gör kameran extremt kompakt och rent bildkvalitetsmässigt kapar den LX3:an vid fotknölarna när ljuset börjar tryta. Hanteringsmässigt gillar jag inte kameran även om senaste mjukvaran
gjorde underverk.

/Stephan
 

Flahultarn

Aktiv medlem
… Köpte nu för snart ett år tillbaka en NEX5 som jag har ett hat/kärleksförhållande till.
Ja, jag har övervägt en NEX5a men som komplement/ersättare när jag inte vill ha systemet med. Men med normalzoom på nexen blir den inte så kompakt längre så jag har valt bort den som ett alternativ.
 

campokatt

Aktiv medlem
Ja nu gällde det ju inte systemkameror i denna tråden...

Var o klämde lite på kameror idag. LX5 kändes helt klart proffsigast, riktigt skön att hålla i osv. Tyvär kunde jag inte prova den med batterier i så jag måste prova den lite mera.

XZ-1 kändes oxå ok. Bra skärm oxå. Tycker dock att ratten runt objektivet kändes lite plastig. Annars var reaktionerna och AF snabba och bra. Ratten på baksidan var oxå lite slapp. Kan tänka mig att man lätt ändrar nån inställning av misstag om man inte stänger av kameran mellan varven.

S95 tycker jag käns för liten. Man måste använda alla tummar och pekfingrar man har för att hålla i den...
Dom andra kan man använda hela handen på ett annat sätt.

Måste få rda lite mera om reglagen på LX5 och XZ-1. Hur man kommer åt inställningar såsom iso och exp kompensation osv.
Läste även att LX5 låser både exponering och AF samtidigt? Hur blir det om man vill fokusera på en punkt och sedan vill komponera om bilden? Fungerar kanske alla kompaktkameror på detta sättet?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
LX5 kändes helt klart proffsigast, riktigt skön att hålla i osv.
LX-5 är nog den bästa kompromissen idag beträffande kompaktkameror. Den har under många år vidareutvecklats från LX & LX3. Nästa blir förmodligen med en BSI-CMOS och riktigt många pixlar.

XZ-1 kändes oxå ok. Bra skärm oxå. Tycker dock att ratten runt objektivet kändes lite plastig. Annars var reaktionerna och AF snabba och bra. Ratten på baksidan var oxå lite slapp. Kan tänka mig att man lätt ändrar nån inställning av misstag om man inte stänger av kameran mellan varven.
Olympus har kikat på konkurrenterna och lyckats bra i sitt första skott, samt sett till att vara bäst på optiken, Det är de med det ljusstarka objektivet idag. Beträffande stillbildsfoto, så är XZ-1 därför bäst i bildkvalitet. Inget linselement för optisk bildstabilisering som kompromissar kvaliteteten. Den sensorbaserade bildstabiliseringen fungerar mycket bra men käkar lite batteri.

Ratten runt objektivet är ergonomiskt mycket bra, med funktioner enligt detta inlägg. Ratten på baksidan är alldeles för mjuk, hade hellre sett enbart 4 pilar istället. Hoppas de ändrar till en XZ-2.

Video är visserligen ett sorgekapitel med XZ-1, men likväl använder jag den funktionen ofta. Största nackdelen är att MJPEG äter minne, så ett SDXC kort på 32GB eller 64 GB står på min önskelista. Dessutom kan inget filmklipp bli större än vad FAT32 klarar av. AVCHD skriver till multipla filer, så att filmklippen kan bli upp till <30minuter för en P&S kamera enligt EG's tillbestämmelser. Förelen med MJPEG, är att en simpel laptop med t.ex. MS Movie Maker enkelt duger till att redigera klippen, som sedan med fördel sparas i ett effektivare komprimerat MPEG-4 format.

Många kameror saknar AF vid video, frågan är om inte Olympus borde gjort det också. AF'en är väldigt nervös, så ibland använder jag Manuell Fokus vid video, beroende på motiven förstås. Nu tar jag klipp med AutoFokus, samt redigerar friskt i datorn efteråt. Här borde Olympus komma med en firmware-uppdatering.

Vidare den video-kodek Olympus använder är inte heller i toppklass, de CMOS baserade sensorerna verkar ge betydligt bättre resultat. Hoppas på förbättring i XZ-2.

Genom avsaknaden av optisk bildstabilisering, så använder Olympus EIS istället. Nackdelen är att bildvinkeln minskar. I övrigt funkar den elektroniska bildstabiliseringen hyfsat bra.

S95 tycker jag käns för liten. Man måste använda alla tummar och pekfingrar man har för att hålla i den...
Dom andra kan man använda hela handen på ett annat sätt.
Minst kan vara bäst ibland.

Måste få rda lite mera om reglagen på LX5 och XZ-1. Hur man kommer åt inställningar såsom iso och exp kompensation osv.
Läste även att LX5 låser både exponering och AF samtidigt? Hur blir det om man vill fokusera på en punkt och sedan vill komponera om bilden? Fungerar kanske alla kompaktkameror på detta sättet?
Se inlägget: Inställningar och visningar i olika moder med XZ-1 Det finns många alternativa vägar för exponeringsval, har sett höjda röster om avsaknad av en dedikerad AEL/AFL knapp. Inget man direkt saknar efter att ha haft kameran i fyra månader i alla fall.
 

campokatt

Aktiv medlem
Blev en XZ-1 igår.
Stod o klämde på den och LX5 in i det sista men valet föll på Olympusen.
Den har inte riktigt samma braiga grepp som LX5 men helt ok ändå.
Att den är nyast, har längre räckvidd och att optiken fått bra kritik i tester blev avgörande.
Jag har denna som ett komplement till EOS7D så den måste inte vara bäst på allt. Mer en bra nödlösning vilket alla kompakter är i min värld.
Tycker inte att menyerna är krångliga som vissa säger. Nog mer vad man är van vid.
Gillar macroläget, riktigt bra närgräns där samt att bakre ratten INTE har en funktion utan att man behöver trycka på den först. Kompisen med S95 råkar alltid komma emot och exponeringskompensationen eller annan inställning på sin bakratt tex.
Även den följande AF'en verkar fungera bra. Har dock inte provat så mycket än.
Gillar oxå att om man har den inställd på enbart RAW och väljer ett motivprogram eller effekt så lagrar kamera både en jpg med effekten och en RAW utan... Då riskerar man ju ingenting med att använda dom...

Den ersätter inte min systemkamera och jag kommer att använda den till 90% även i fortsättningen men som komplement då man helt enkelt inte kan ha med den funkar den riktigt bra. Jag vet iallafall att det inte blir bättre än så här i denna klassen... :).
 

campokatt

Aktiv medlem
Hej! Har du hunnit och filma lite med kameran? =) Är lite nyfiken... *s*

Mvh Fredrik
Det är ingen filmkamera. Men en djävligt bra kompakt kamera...
Af jagar lite ibland Har dock inte lagt mer så mycket tid på att filma med den.
Ska du filma finns det bättre alternativ. En filmkamera tex...
 
ANNONS