Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 550d 18-55mm eller 18-135mm

Produkter
(logga in för att koppla)

mattiaslarssonfoto

Avslutat medlemskap
Ska inhandla en Canon 550d och har ett delemma gällande objektivet. Jag har ingen vana gällande fotografering, endast filmning. Är alltså inte säker på hur stor skillnaden mellan 18-55mm och 18-135mm är, men antar 18-135 har någon slags högre klass. Skillnaden ligger på cirka 1500 kronor.

1 Är det prisvärt, om inte vad bör en rimlig prisskillnad ligga på?

2 Vad är det som isåfall gör att 18-135 är 1500 kronor mer värd? Vad får jag för pengarna?

3 Hur mycket påverkas filminspelningen av att gradera upp till 18-135, då Canon 550d fått bra kritik för just detta läge?

Tacksam för svar!

Mattias
 

mapem

Aktiv medlem
Objektiven är sett till optisk kvalitet rätt likvärdiga. Skillnaden är att 18-135 har ett större zoomomfång, från vidvinkel till halvlångt tele. 18-55 täcker bara området vidvinkel till kort tele.

De är som sagt likvärdiga inom det område de har gemensamt. Över 55 mm är 18-135 dock inte så jättebra. För mellanskillnaden kan du köpa ett begagnat 55-250 som är en mycket skarpare telezoom. Nackdelen är att du måste byta objektiv när du vill använda tele.
 

and30ers

Aktiv medlem
Som redan sagts, 18-135 är inte bättre, men det erbjuder (tele)brännvidder mellan 56-135mm som 18-55 saknar. Däremot är det inte världens bästa objektiv med avseende på optiska egenskaper (skärpa, ljusstyrka etc) och i min bok är den aldrig värd pengarna. Håller med om tipset 18-55 + 55-250 som ett bättre köp.

Men om du har råd, skippa alla dessa och satsa på ett BRA normalobjektiv som Sigma 17-50/2.8 OS. Lite dyrare men betydligt roligare.
 

Christer5

Avslutat medlemskap
Varför inte istället ta Canon EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM som kitobjektiv med kameran så får du ett bra zoomobjektiv.

Sedan kan du i lugn och ro fundera på vad du behöver.
 

mapem

Aktiv medlem
För lite mer än halva priset får man en Sigma 17-70/2,8-4 OS. I stort sett lika skarpt, ljusstarkare, något kostare zoomavstånd jämfört med EF-S 15-85, som är ett mycket bra objektiv men dyrt.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Har själv ägt 18-135an i nästan ett år.. Enligt mig är den värd pengarna när den köps i kit iaf.. Så dåligt är det inte, och det blir billigt. Å andra sidan, klarar man sig med 18-55 är det ett minst lika bra alternativ.

Mvh, Anton.
 

mapem

Aktiv medlem
Som alltid beror det på vilka krav man har och vad man vill betala. EF-S 18-135 är naturligtvis inget dåligt objektiv och det är klart prisvärt. Även om det inte presterar lika bra som en del andra dyrare gluggar som nämnts här. 18-55 IS är inte heller dåligt.

Fast jag tycker en så bra kamera som 550D är värd ännu bättre objektiv! Själv hade jag nog, om pengarna fanns, skippat kitobjektiven och köpt ett kamerahus och en EF-S 15-85 eller (billigare) en Sigma 17-70.

Vill man ha riktigt lång zoom finns ju Canon EF-S18-200, Sigma 18-250 och Tamron 18-270. Men då blir nog kompromisserna med bildkvaliten ännu större, även om de fått rätt bra omdömen i tester. Canons är nog bäst av dem. Bländar man ner två steg är det skarpt genom hela området, även i kanterna.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag använder ett 18-135 mm och det sitter nästan alltid på. Dessutom perfekt som enda objektiv när man skall ut och resa.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Som tillägg: När jag sålde mitt 18-135 köpte jag en normalzoom istället (EF-S 17-55 2.8 IS) och jag ångrar mig inte. Däremot så kostar det objektivet MYCKET mer pengar, och det finns tillfällen då man hade haft bättre nytta av 18-135mm fortfarande.. Man får ställa sig frågan, vad prioriterar jag, och hur mycket är jag beredd att betala.
 
ANNONS