Annons

Kompaktkamera 3000-4500kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är på jakt efter en kompaktkamera att ge bort i present. Den kommer användas som allround familjekamera med stort fokus på bebis och barnfotografering.
Saker som känns viktigt är att den är ljusstark, inte för stor, ok att filma med.
Mer än 3-4 ggr zoom behövs inte och märket är oviktigt.
Har tittat på tre olika kameror olympus xz-1, canon s95 och samsung ex-1.
Personerna som skall få kameran är väl inte direkt fotointresserade men fotograferar mycket
Är det nån annan kamera som jag borde kolla upp innan jag bestämmer mig? Vill självklart få så mycket kamera som möjligt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ljusstarkast är nog Olympusen Samsung har också ett ljusstarkt objektiv som dock inte är lika skarpt som Oly, men kameran är billigast. Bäst byggkvalitet och skönast att hålla i är nog Canon G12 och Nikon P7100. Överväg annars en liten m43 + 14-42 som Olympus E-PL och E-PM.
 
Ljusstarkast är nog Olympusen Samsung har också ett ljusstarkt objektiv som dock inte är lika skarpt som Oly, men kameran är billigast. Bäst byggkvalitet och skönast att hålla i är nog Canon G12 och Nikon P7100. Överväg annars en liten m43 + 14-42 som Olympus E-PL och E-PM.
G12 och P7100 känns som riktigt bra kameror även om dom känns lite för stora. Och det gör väl m43 också. Om kameran hade vart till mig själv hade dessa vart intressanta.
Samsungen verkar vara rätt kass på att filma så det lutar åt olympus eller panasonic lx-5

Tack för svar
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Extern blixt

Jag är på jakt efter en kompaktkamera att ge bort i present. Den kommer användas som allround familjekamera med stort fokus på bebis och barnfotografering.
Saker som känns viktigt är att den är ljusstark, inte för stor, ok att filma med.
Mer än 3-4 ggr zoom behövs inte och märket är oviktigt.
Har tittat på tre olika kameror olympus xz-1, canon s95 och samsung ex-1.
Personerna som skall få kameran är väl inte direkt fotointresserade men fotograferar mycket
Är det nån annan kamera som jag borde kolla upp innan jag bestämmer mig? Vill självklart få så mycket kamera som möjligt.
Det är rätt gott om kompaktkameror i den prisklassen: Se till att köpa en som kan använda extern blixt av standard-typ ISO "hot shoe" Det blir mycket behagligare ljus med blixten mot taket så man slipper slå den inbyggda blixten rakt på.
 
ANNONS