Annons

Behöver ny kamera m bra närgräns och färgåtergivning, hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

xscat

Aktiv medlem
Hon säljer många dukar... det kanske är alternativa exponeringar. När jag plåtar ett simpelt kretskort kan det bli 20-30 exponeringar.

Bygglampar är snorbilliga. På Clas Ohlson kostar en 400 wattare 199 kr
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161762656
Per-Anders, du har så rätt så. Bättre att ta några bilder för mycket av t.ex en duk, istället för att behöva plocka fram den igen och ta nya bilder. Det är ju det som är den stora fördelen med digitalkameror!
 

xscat

Aktiv medlem
Nu har jag min nya kamera!

Nu har jag i alla fall köpt min nya Sony Nex-5, i förmiddags! Eftersom minneskort är så dyra i Sverige så har jag istället köpt ett från England, det är på väg hit. Så jag har inte kunnat fota med den än, men det går ju att bekanta sig med kameran under tiden. Den ligger jättebra i handen även om det känns ovant med ett tungt objektiv där fram, men det är ju en vanesak. Och en sak märkte jag direkt: jag riktade en mot ett mörkt rosarött tyg (precis en färg som jag brukar ha problem med när jag använde Ricohn), så var färgen på skärmen så nära exakt som den jag såg med mina ögon. Så redan där är jag nöjd. Kameran är "självinstruerande", väldigt bra menyer med info om i princip allting (går förstås att stänga av hjälptexterna).

Så nu ska jag lära mig var alla grejor sitter på den här, vilka lägen det finns och allt sånt. Ska bli kul. Finliret får jag lära mig sen. Lägger inte ut några nya grejor på Ebay nu under resten av december-första halvan av januari, så jag har tid på mig.
 

peranders

Aktiv medlem
Du får visa några bilder så får vi se hur det ser ut.

Tänk också på att vara försiktig när du byter objektiv (om du har flera) så att det inte slipper in damm.
 

wfrank

Aktiv medlem
Grattis till kameran. Vill bara nämna att de extrema prisskillnaderna du hittade beror på att det rätt nyss kom en NEX 5N, alltså inte "bara" 5. Det som skiljer är lite småsaker, bl.a. touchskärm men också en - beroende på vad man fotar och hur mycket man arbetar med bilderna - väsentligt bättre sensor. Men det är inget fel på 5:ans heller. 5:an finns för ca 3500 medan 5N ligger mer åt 5500 för ögonblicket (med 18-55).

Bra att veta är att du kan programmera några av knapparna på baksidan. Och om du tex sätter WB, ISO och sånt fast då och då så kan du lätt ge direktaccess till dom funktionerna. NEX har också en finurlig funktion för att gå över till manuell fokus, något som kan vara värt att undersöka eftersom du tydligen håller på med produktfoto - och då vill man finlira lite ibland.
Lycka till :)
 

xscat

Aktiv medlem
Du får visa några bilder så får vi se hur det ser ut.

Tänk också på att vara försiktig när du byter objektiv (om du har flera) så att det inte slipper in damm.
Än så länge har jag bara det objektiv som följde med, men får jag råd nån gång vill jag skaffa ett makro. Men det dröjer nog.
Törs inte lägga upp bilder här, ni är ju proffs, det är inte jag! Då blir jag väl nedsablad och så börjar ni prata om bländare och sånt... ;-)
 

xscat

Aktiv medlem
Grattis till kameran. Vill bara nämna att de extrema prisskillnaderna du hittade beror på att det rätt nyss kom en NEX 5N, alltså inte "bara" 5. Det som skiljer är lite småsaker, bl.a. touchskärm men också en - beroende på vad man fotar och hur mycket man arbetar med bilderna - väsentligt bättre sensor. Men det är inget fel på 5:ans heller. 5:an finns för ca 3500 medan 5N ligger mer åt 5500 för ögonblicket (med 18-55).

Bra att veta är att du kan programmera några av knapparna på baksidan. Och om du tex sätter WB, ISO och sånt fast då och då så kan du lätt ge direktaccess till dom funktionerna. NEX har också en finurlig funktion för att gå över till manuell fokus, något som kan vara värt att undersöka eftersom du tydligen håller på med produktfoto - och då vill man finlira lite ibland.
Lycka till :)
I det här fallet var de extrema prisskillnaderna Expert mot Elgiganten. Killen på Expert var ju korkad nog att tala om att de "matchar priserna i fysiska butiker i närområdet". Så istället för de 6700 som den kostade i affären betalade jag 3490 kr (Elgigantens butikspris). Dvs 3210 kr billigare! Kände mig ganska nöjd när jag gick ut därifrån.... Jo, det är möjligt att 5N är snäppet bättre men i jämförelse med min gamla Ricoh kommer den här att vara som att jämföra en Harley-Davidson med en flakmoppe...om ni fattar vad jag menar.

Nu blev du för teknisk. ISO vet jag vad det är, men sen tappade jag bort dig. Jag ska lära mig alla knappar o reglage o sånt först. Sen får jag se vad jag lyckas stoppa in i huvet (redan fullt med allt möjligt annat). Jag är bra på tekniska grejor men jag måste vara verkligt intresserad för att lära mig nya saker, och kameror...nja...så länge de tar bra nog bilder för Ebay så är jag nöjd. Men det kanske man inte får säga här på ett fotoforum? ;-)
 

peranders

Aktiv medlem
Törs inte lägga upp bilder här, ni är ju proffs, det är inte jag! Då blir jag väl nedsablad och så börjar ni prata om bländare och sånt... ;-)
Jag är glad amatör... men känner förstås till lite tekniskt eftersom jag sölade med svartvitt på 70- och 80-talet.

Alla här är väldigt snälla men som på alla forum så spårar vi ur då och då. Det blir så när vanliga människor och nördar samlas.
 

peranders

Aktiv medlem
..Så istället för de 6700 som den kostade i affären betalade jag 3490 kr (Elgigantens butikspris). Dvs 3210 kr billigare! Kände mig ganska nöjd när jag gick ut därifrån.
Jag gjorde samma grej när jag köpte min G9:a fast där föreslog självmant Scandinavian Photo G9:an för 3500 kr istället för G10 för 5500 kr.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jodå, det kan bli för ljust, eller rättare sagt ljust "på fel sätt" särskilt när man tar textilier och alldeles särskilt när det är vita textilier.
Jag kan i princip inte ett skit om bländare etc, eftersom jag haft "icke-system"-digitalkameror. Där finns ju bara ett antal lägen (dagsljus, utomhus, lysrör osv) att välja på. Ja man kan ju ställa in manuellt men det har jag inte orkat sätta mig in i. Jag kan inte vara bra på allting ju! ;-)
Om det blir för ljust med bygglampor så är det en inställningsfråga på kameran. Du kan ställa in en kamera så att det blir kolsvarta bilder i princip oavsett hur ljust det faktiskt är.

Jag föreslår att du läser lite av de fotokursartiklar som finns här på Fotosidan. Eller går till biblioteket och lånar nån bok i grundläggande fototeknik. Den kan vara från 50-talet, det spelar ingen roll, den grundläggande tekniken är densamma.

Jag tycker att du ska lägga några timmar på att förstå den grundläggande tekniken, och då framförallt samspelet mellan slutartid/bländare/ISO, för att kunna förstå varför bilderna blir som de blir. Allt blir mycket roligare och enklare om man förstår vad man sysslar med.

"dagsljus, utomhus, lysrör osv" är för övrigt bara vitbalansinställningar. Det finns andra inställningar och saker som är viktigare än dessa för att förstå varför en bild blir som den blir.
 

xscat

Aktiv medlem
Om det blir för ljust med bygglampor så är det en inställningsfråga på kameran. Du kan ställa in en kamera så att det blir kolsvarta bilder i princip oavsett hur ljust det faktiskt är.

Jag föreslår att du läser lite av de fotokursartiklar som finns här på Fotosidan. Eller går till biblioteket och lånar nån bok i grundläggande fototeknik. Den kan vara från 50-talet, det spelar ingen roll, den grundläggande tekniken är densamma.

Jag tycker att du ska lägga några timmar på att förstå den grundläggande tekniken, och då framförallt samspelet mellan slutartid/bländare/ISO, för att kunna förstå varför bilderna blir som de blir. Allt blir mycket roligare och enklare om man förstår vad man sysslar med.

"dagsljus, utomhus, lysrör osv" är för övrigt bara vitbalansinställningar. Det finns andra inställningar och saker som är viktigare än dessa för att förstå varför en bild blir som den blir.
Jo, det vet jag väl ("för ljust" osv). Men jag vidhåller fortfarande att bygglampor inte funkar när man plåtar vita textilier, kulörta går bra däremot. Svårt att förklara om man inte gör det själv, som så mycket annat. ;-)

Jojo, nån gång kanske jag lär mig mer men det ligger inte som prio 1 just nu. Har för många projekt/intressen så det får vänta ett tag till. Jag har väl kunnat en del en gång i världen eftersom jag haft en "vanlig" systemkamera men jag har hunnit glömt alltihop eftersom det är tja...30 år sen eller nåt sånt. Jag siktar på att lära mig grunderna på den nya kameran ordentligt först så får jag ta itu med finliret när jag får lust o tid. Jag har ett par fotoböcker i bokhyllan redan.

Vet att det är vitbalansinställningar. På den gamla kameran fanns det inte så himla mycket man kunde ändra, jämfört med den här.

Nä, nu fortsätter konståkningen på TV, måste kolla, viktigt!
 

peranders

Aktiv medlem
Susann, när du plåtar vitt (det gör jag) så är det viktigt att du vitbalanserar manuellt (kameran har en funktion för detta, i alla fall din nya) och inte blandar ljuskällor. Glödljus+dagsljus blir inte bra. Ett sorts ljus ska det vara.

Om du kollar på mina bilder så har jag vit kartong som bakgrund och det är hyfsat vitt som du ser och detta utan photoshop.
 
ANNONS