Annons

Panasonic LX-5 vs. Olympus ZX-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Terato

Medlem
Hade tidigare en Nikon D70s som jag har haft väldigt roligt med. Dock gav den upp till slut.

Sen köpte jag en Canon G11, som användes mycket! Syrran lurade av mig den sommaren efter.

Jag letade då efter en mindre systemkamera, för att få lite bättre brusegenskaper och planerade att köpa till ett 50mm 1,8 som jag hade på Nikonen, det använde jag mycket.

Köpte en Canon 550D, som jag hatar. Visst, den väger mindre och det är bra bildkvalitet och den rymmer rätt mkt för att vara så enkel. Men knapparna och inställningarna funkar inte alls för mig. Främst är jag skitirriterad på blixten och hur mycket den smattrar, låter och har sig. Ofta fungerar den inte alls, den är "busy" efter nån bild bara. Medföljande objektiv och 1,8-gluggen jag köpte till låter mkt när jag fokuserar och jag tycker autofokusen jagar mer än min G11 gjorde. 1,8-gluggen till Canon är inte alls lika bra som den var på min Nikon. Låter mer, fokuserar sämre, är mindre skarp tycker jag också.

Det funkar inte alls att fota djuren, dom är livrädda för den och det tar tid att för att fokusen inte hittar. Beror så klart på objektiven och på den inbyggda blixten men jag känner att det blir jättedyrt att komplettera upp kameran med allt jag behöver för att bara kunna fota.

Finns fördelar med kompakter, inte bara att dom är mindre men att man får så bra närgräns och kan zooma mycket med det inbyggda objektivet. Det är bra med "allround". Ok, man gör avkall på bildkvaliteten men en bild är alltid bättre en ingen alls. För just nu står min 550D och samlar damm och det är trist.

Så.. Jag har börjat sakna min G11. Det var så roligt att krypa riktigt nära och framför allt fotade jag mycket med den och tog med den överallt. Men jag hade önskat kontinuerlig autofokus i videoläget och bättre ljusstyrka. Lika bra eller helst bättre brusegenskaper och vill ha blixtsko.

Jag fotar mest på mina råttor och på människor.

Jag har kikat på Canon G12, Canon S100, Canon GX1, Panasonic LX5, Nikon P7000 och Olympus ZX-1.

Men efter lite läsande har jag sorterat ner mig till LX5:an och ZX-1.

LX5:an vinner ju vad det gäller filmning. Youtube-filmerna med ZX-1 är riktigt dassiga. Vore ju roligt att kunna filma på råttbebisar och liknande, fast iof kan jag ju plocka fram systemaren då. ZX-1:an verkar enligt många annars ha mycket bättre bildkvalitet på de flesta punkter och det är ju ändå det som är viktigast för mig. Gillar också objektivringen, jag fotar mycket i slutarläget så den kommer att bli användbar för mig. ZX-1:an är dessutom nyare så det är lite svårt att jämföra kamerorna av den anledningen.

Men frågan är HUR mycket bättre ZX-1:an är bildkvalitetsmässigt än LX5? Är fokusen så snabb som många säger? Är det värt avkallet på videokvalitén? Självklart är fotandet viktigare än filmandet, men jag tänker mest om skillnaden i bildkvalitet är marginell, då kanske en bra videofunktion i LX5 kan väga över?Hur fungerar den manuella fokuseringen i videoläge på ZX-1? Jag tänker att man kanske kommer undan blurrigheten lite om man fokuserar manuellt?

Korkade frågor kanske, eftersom det handlar om ens egna preferenser men ös på, jag behöver inputs!
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Fujifilm X10 eller Panasonic DMC-LX5 eller Olympus XZ-1

.
Fördelarna med en kompaktkamera är dels den tysta slutaren, dels de utmärkta möjligheterna till närbildsfoto. Blixtmöjligheterna på XZ-1 är suveräna, försedd med blixt i tillbehörssko samt även möjlighet till trådlös blixtstryrning. Det ljusstarka objektivet, även i teleläget, gör att du ofta tar bättre bilder i skum belysning än med en ljussvag kitzoom på en enkel systemkamera. Bildkvaliteten med 10 Megapix JPEG genom det objektivet räcker långt. Snabb på det mesta i hanteringen, AF är det bästa jag sett på en kompaktkamera hittills, bättre än på min gamla systemkamera. Fokuserar snabbt även i totalmörker, pga effektiv inbyggd AF-lampa. Programvaran Viewer2 som följer med, är mycket kapabel att ta hand om råfilerna från XZ-1, t.ex. rädda bilder när mode-väljaren stått i fel läge.

Nackdelar är pilliga kontroller, framför allt inställningshjulet som inte funkar med handskarna på vintertid. Även 'Mode'-ratten går för lätt och saknar spärr. Displayen, visserligen en ljustark och strömsnål lyxig sådan av typen OLED, kan luras på färgmättnad och exponering. Lite jobbigt att se i skidbackarna med solglasögonen på, så histogrammen får man lita på istället.

Men videofunktionen är som sagt kamerans största akilleshäl. Det hindrar dock inte att jag tar ganska mycket videomaterial i alla fall, försöker göra klippen utan kameraåkningar och begränsa zoomeffekterna. Eftersom autofokusen far och åker hela tiden, så är det lämpligt att man lär sig låsa fokusen och köra den manuellt för varje videosekvens. Filmresultatet blir väsentligt bättre, men begränsar användningen till inställt skärpedjupsområde.

XZ-1 har sensorstabilisering vid stillbild, som funkar ypperligt bra. Däremot används den inte vid videofilmning. Electronic Image Stabilization (EIS) används vid video, vilken dessutom gör att bildvinkeln beskärs så att utrymmesmån fås för den mjukvarubaserade stabiliseringen i kamernas signal/bild/processor. Jag tycker dock att EIS fungerar bra.

Den inbyggda mono-micen är känslig för fartvinden om man åker skidor, eller är utsatt för vindbyar. Vidare överstyrs den lätt på en konsert, så inkoppling av extern stereomic är tillrådligt.

Kameran sparar video i ett relativt utrymmeskrävande motion JPEG format, vilket dock har den stora fördelen att det går att redigera filmerna enkelt på en enkel laptop. Sen renderar man filmresultatet till ett utrymmessparande H.264/MPEG-4 format. Vill man komprimera sina ursprungliga videofiler, rekommenderas transcodern http://handbrake.fr/
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Det blev mycket om XZ-1, men de främsta alternativen är väl Fujifilm X10 och Panasonic LX5 att finna i samma behändiga format. Samsung har bra optik på sin EX1 kompakt, men har en trist hantering av råfiler.

Panasonic LX5 har AVCHD Lite som videokodning, OIS som bildstabilisering, 25p för minskat flimmer från enkla lysrör och TV, samt förmodligen en mindre problemfylld autofokus för video. Med Fujifilm X10, som visserligen är nyast (och störst till format), så drar även priset iväg, så att man kanske skulle kika på en spegellös systemare istället. Fast med en (CSC/ILC) systemare, får man räkna med att köpa till objektiv för en skaplig slant dessutom.

Idag skulle jag personligen nog välja Fujifilm X10 av dessa tre uppräknade.

P.S:
Med manuell fokus inställd i menyn, så trycker man bara på "OK"-knappen så visas en uppförstorad bild-i-bild, som underlättar avståndsinställningen. Pil uppåt medför fokus längre bort, pil nedåt motsatt. Samma funktion om man snurrar på bakre inställningshjulet. Ett tryck på "OK"-knappen igen, så har man ånyo hela displayen för komposition.

Under själva videosekvensen så är fokusen låst, så inga snygga blurr-in/ut åkningar är möjliga i klippet. Däremot så kan kameran justera exponeringen själv, samt lyder zoomkontrollen under tagningen.

P.P.S.
Läste nylingen nånstans att kameror är som skor. De behöver dels gås in. Men även att kanske inte Stålex skorna är lämpliga på dansgolvet alla gånger, eller att gympadojorna kanske skulle ersatts av stövlar på de blöta hjortronmyrarna.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Om du vill ha frihet i form av omfång men ändå bra bildkvalitet skall du titta på Nikon P7100. Tror den också har vinklingsbar skärm. Den kompakt jag själv skulle välja.
 
ANNONS