Annons

Skärpa bilden i rätt storlek - Tänker jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

KenMac

Medlem
I mitt arbetsflöde har jag en uppskärpning i ett filter. Men när jag förminskar bilden, sabbar jag uppskärpningsfiltret då?

Jag har en fundering på om jag tänker rätt när jag kör en kantmask och högpass som makro och när jag bearbetat bilden färdigt kör jag ett nytt makro där jag spar ner bilden först i maximalt format + att jag i samma veva spar ner bilden i en 10x15 cm och använder samma kantmask + högpass och sparar bilden innan jag stänger den.

Min tanke är att jag sparar bilden i två olika format för att skärpan ska bli rätt även när jag skalat ner storleken (eftersom jag lärt mig att skärpan försvinner i det mindre formatet om jag om jag först sparat med rätt skärpa i det stora formatet och sedan öppnar den sparade bilden igen förminskar bilden och sparar den nedskalade bilden.

Men kanske tänker jag fel och att det extra momentet att spara en 10x15 med samma kantmask bara är onödigt eftersom kantmasken och högpassfiltret är byggt för det större formatet.

Slutmålet är Saal Digital:s fotoböcker. Fantastisk kvalitet men man ska vara försiktig med skärpan när man skickar för tryck så därför kör jag bara skärpan med kantmask och högpass (dock lite högre 5) men utan slutskärpa.



Arbetsflödet är alltså (Informationen behövs kanske inte för att svara på frågan ovan men för den som är intresserad av hur jag gör):

1. Öppna bilden
2. Kör ett makro med de åtgärder jag brukar behöva (kontrast, vita tänder, ljusare, mörkare, Bleach by pass mm) Det tar bara några sekunder att köra makrot så har jag allt jag behöver framme.
I det macrot ligger även en skärpning med (enligt Anders Jensens rekommendation)

Makrot (för skärpa) ser ut så här:
 J, Channels, Green , RGB, Layers, , Filter>Noise>Median 10, Filter>Stilisera>hitta konturer,  I,  L (vit 72), Filter>other>maximimum 4, Filter>Noise>Median 4,
Filtrer>Blure>Gausian Blure 8. Klicka på bilden (ej masken) Filter,>other, High Pass 5, Overlay

3. Spara som (sparar bilden i maximalt format)
4. Beskär bilden till 10X15 cm 300 ppi
5. Spara samma bild igen med samma kantmask (med högpass) som fortfarande är öppen.
6. Stäng bilden

Jag vet att jag egentligen borde spara varje bild i exakt rätt format innan jag sätter skärpan men det blir för mycket jobb och jag tänkte att jag bara har två versioner, en stor bild för tex helsidor och använder den lilla bilden (10x15) om bilden ska vara mindre.
 
ANNONS