Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog nybörjare - framkalla själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

graytest

Medlem
Jag har nyligen köpt en analog kamera och börjat fota med film. Jag hade förväntat mig att det skulle bli lite dyrare, men hade inte räknat med att det skulle kosta så pass mycket att framkalla film (eller ta så lång tid - senaste S/V rullen tog fyra veckor hos den lokala fotobutiken).

Jag har därför funderat på att prova framkalla själv (neg.skannrar verkar rätt dyra så tills vidare låter jag ev någon annan skanna negativen).

Om jag förstått det hela rätt så är det relativt enkelt att framkalla S/V film, medan neg. färgfilm är lite svårare?

Hur lätt är det dock? Bör jag skaffa billig film och provframkalla med innan jag ger mig på en riktig rulle eller är det så pass enkelt att jag klarar av det på första försöket?

Finns det några märken/modeller som jag bör undvika eller satsa på när det gäller utrustning och kemikalier?

Hur ska kemikalierna förvaras och hur länge håller de?

Tacksam för lite hjälp och tips!
 

emjo

Aktiv medlem
Svart-vitt verkligen busenkelt. Skaffa en liter HC-110 från Photax.se och en flaska koncentrerad Tetenal Superfix Plus. Med detta kan du framkalla vilken svart-vit film som helst. Späder du HC-110:n 1+63 är inte tiden så exakt noga heller. Hållbarhet för HC-110 koncentrerat är lång (år), utspädd nån dag eller så. Skaffa glaskulor att hälla i HC-110-flaskan så det inte står luft i den.

För färg finns Tetenals C-41 kit, funkar men är kritiskt vad gäller tempen 38+/-0.15 grader enligt specifikation. Missar man tempen blir färgen lite off, men det går att lösa i datorn efter inscanning. Tiderna är också mer kritiska.

Vad gäller svartvitt finns det egentligen ingen anledning att inte köra hemma!
 

styret

Aktiv medlem
instämmer med båda föregående talare.

Jag använder Rodinal som framkallare. Den är också i princip odödlig. jag har min plastflaska stående halvfull utan att göra nått och den håller iallafall.

Negativen kan du fotografera av med en digitalkamera på ljusbord. Sök på forumet eller googla.

Om du ska köpa framkallningsdosa så rekommenderar jag Paterson framför AP (om du handlar på photax). Mina AP har läckt. Min paterson är inne på typ 5 året och håller fortfarande så tätt så att jag kan framkalla i köket utan att få kemi över träbänkskivan. Det blir roligare att labba om man slipper slabb.
 

Emaks

Aktiv medlem
Reflecta och Plustec har billiga och prisvärda filmscannrar för småbild, som kommer ge dig betydligt bättre resultat än alla flatbäddscannrar och digitalkameror med macrooptik på marknaden. Kostar inte mer än en halvtaskig digitalkompakt inklusive förstklassig mjukvara från Silverfast. Crystalscan 7200 som jag själv använder får du idag för strax över 2000:-, inklusive Silverfast SE 8 programvara t.ex (Silverfast är mycket bra). Med en sån relativt billig filmscanner får man en faktisk upplösning kring 3500 dpi, vilket är klart bättre än vad du kan få med en dyr digitalkamera med skaplig macrooptik eller flatbäddscannrar i toppskiktet. Du kommer kunna se filmkornet något så när riktigt, där du annars bara har ett allmänt ludd eller pixeliserat brus. Ska du någon gång skicka bilder på förstoring på papper t.ex, kommer du vara glad om du har en sån filmscanner och inte en digitalkamera att digitalisera med.

http://www.scandig.com/filmscanner/plustek/index.html

http://www.scandig.com/filmscanner/reflecta/index.html

Nils/
http://gelatin-silver.blogspot.com
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du har ingen fotoklubb i närheten av där du bor?
Har dem mörkrum så finns säkert redan ALLT du behöver och mer därtill.
 

Emaks

Aktiv medlem
Finns ju även bälgflaskor att förvara framkallaren i och som man kan trycka ihop allteftersom kemin minskar, så blir det inte så mycket luft i den. Tror Photax även säljer såna.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Nu hänger jag inte med? Finns det någon slags lag som förbjuder att koncentrat av framkallare inte får förvaras i bälgflaskor?
Nej, det är nog snarare volymen av koncentratet som är ganska liten och flaskan är lite större också när man trycker ihop den.
 

Emaks

Aktiv medlem
Nej, det är nog snarare volymen av koncentratet som är ganska liten och flaskan är lite större också när man trycker ihop den.
Men flertalet flytande framkallare säljs i enlitersförpackningar, och de i pulver som man blandar ger allt från en liter till 3,8 liter koncentrat, T.ex vanlig D76, X-tol,T-Max, HC110. Finns flera om du kollar. Och då räcker den lilla flaskan 0,5-1 liter.
 

graytest

Medlem
Tack för alla svar!

Tänker nog skaffa det jag behöver för att framkalla svartvitt från Photax.
Såg även i en annan tråd att man rekommenderade boken "Mörkrumsteknik för fotografer" så jag var till det lokala biblioteket och lånade den. Först läsa och handla. Sedan fota och framkalla!

Ska bli intressant att se resultatet!
 
ANNONS