Annons

Canon Eos 550d & Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

elinccc

Medlem
Hej!

Har tankar på att köpa en 550d, då jag lånade en sådan av en kompis på ett event för inte så länge sedan. Nu vet jag dock inte riktigt vart den finns att köpa för ett bra pris.Den finns på mediamarkt med två medföljande objektiv, 18-55 mm och 75-300 mm.

men eftersom jag aldrig ägt en systemkamera, utan bara halvsystem, kan ju inte jag så mycket om själva objektiven. Ska det vara EF och IS och sånt? Vad innebär det och blir det nån skillnad med det? skulle ni rekomendera att jag köper paketetpå medimarkt eller inte?

Här finns länk till mediamarkts CANON EOS 550D :)
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/CANON-EOS-550D-18-55DC-75-300DC,90952,389092,449964.html

Tacksam för svar :DD
 

Kirshim

Aktiv medlem
EF eller EF-S berättar om vilka kameror objektiven passar på, på en 550D så passar båda typerna av objektiv så det behöver du inte fundera på...

IS är Canons skakredusering i objektiven och är trevlig att ha eftersom det hjälper dig att få fler bra bilder

Om jag förstått rätt angående det kit dom säljer på Mediamarkt så har inte 18-55 IS medan 75-300 har det.
Visst är det trevligt med IS på båda objektiven men sen får ju du avgöra om den vill lägga ut det extra det skulle kosta att plocka ihop motsvarande set med IS på 18-55...
(dessutom hade dom väl detta set ännu billigare som lockvara just nu)

550D är en bra kamera och setet du funderar på ger dig en bra start till att lära dig använda kameran och sen ev fundera senare på om det är något mer du behöver för ditt fotograferande..
 

apersson850

Aktiv medlem
Objektiven EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II, EF 75-300 mm f/4-5,6 III USM och EF 75-300 mm f/4-5,6 IS USM representerar tillsammans dagens absoluta lågvattenmärke när det gäller objektiv från Canon. Här fick verkligen konstruktörerna inget utrymme att snofsa till någonting. Det är inga objektiv jag skulle rekommendera till någon som jag vill fortsätta att vara vän med.

Ska du köpa en kamera som är så billig som möjligt, men ändå i alla fall användbar till något som du slipper skämmas för, så ska du istället se till att få med EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS och EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS. Det finns även mark II-utförande, men det spelar ingen roll vilken du letar upp där.

Har du inte råd med de här så vänta och spara, hellre än att köpa det du siktat in dig på. Det ger dig definitivt inte en bra start att gå vidare från, det ger dig en så dålig start som det i princip är möjligt att plocka ihop idag.
 

Henrik-J

Aktiv medlem
I denna tråd har jag skrivit en mycket kompakt sammanfattning vad som skiljer de olika Canon-instegskamerorna emellan.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=148648

550D är en mycket bra instegskamera och ger dig en bra bas på att utveckla ditt fotograferande på.

I den länkade tråden så vände användaren Staffan på resonemanget och bad trådskaparen fundera på vad han inte gillade hos den kamera han hade lånat.

Det kan vara en lämplig övning i detta fallet också.
Var det något du speciellt du INTE gillade med den Canon 550D du fick låna?
Var det något speciellt du saknade? Tyckte du den var för liten/för stor att hålla i?
Vilket/vilka objektiv använde du när du provade den?
Tyckte du ofta att du inte fick med å pass mycket i bilden som du ville (inte tillräckligt liten brännvidd), saknade du ofta att kunna zooma ännu mer (inte tillräckligt stor brännvidd)?
 

elinccc

Medlem
Visst vore det kanon att kunna zooma längre, men inget måste. Plus att köper jag paketet jag tittat på fínns ju 75-300. Tyckte kameran verkade helt okej, men eftersom jag bara fotade människor i princip, så har jag ju inte så stor uppfattning om den i övrigt.

Min mamma har ett objektiv med, ett 75-1?? till en gammal odigital som jag kan använda också.

Tycker ni det är värt att köpa det?

Tack för hjälpen! :D
 

Henrik-J

Aktiv medlem
Isåfall är det korta svaret : skippa de objektiven.

Börja med ett EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS (antingen I eller II - spelar inte så stor roll) och lär dig utvecklas med detta. Under denna tiden lär du komma underfund med vad du behöver och inte behöver och kan därefter uppgradera utrustningen allteftersom du utvecklas som fotograf.
 

Traveler

Aktiv medlem
Har haft en 550D sedan 2009. Den är lättanvänd, går att filma med och tar bra bilder. Har också en 7D, men när min fru som inte är så van ska fota är det bara 550n som gäller tack vare de smidiga förinställningarna som inte finns på mer avancerade kameror. Det är inte alltid man vill pilla med inställningar och då är det bra att kunna ställa in porträtt, sport, landskap etc och sedan trycka.

Äger, tyvärr, också den 75-300 mm som nämns ovan och kan intyga att den är ett lågvattenmärke.

Ska du ha ett riktigt bra objektiv är det antingen L-serien som gäller eller t ex EF 17-55 mm F2,8, men det kostar ju en del.

Slutsats: Kameran är kanonbra, satsa på betydligt bättre objektiv.
 
ANNONS