Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic lumix DMC-GF3

Produkter
(logga in för att koppla)

Alux

Ny medlem
Hej!

Jag har en panasonic lumix DMC-GF3 och har fått lite olika linser av en kompis i födelsedagspresent... det här är vad jag fick av henne:

Polaroid Studio Series HD Lens Wonderland Kit, .21x Super Fisheye Lens, .42x Fisheye Lens, 3.5X Super Telephoto Lens, .43x Wide Angle Lens, 2.2X Telephoto Lens, Lens Hood With Exclusive Pushbutton Mounting System, Snap Mount Lens Cap, Lens Cap Strap

Och de ska tydligen fungera till min kamera dåra, men jag får inte på någon utav linserna?
De är liksom för små.. Finns det någon adapter till den? Vad kostar en sån?

Eller är det bara le och tacka och sälja vidare? :/

Tacksam för snabba svar?
 
Hej,

Jag sökte lite och ser att det verkar vara ett kit med tilläggslinser man skruvar dit på sitt "vanliga" objektiv för att få till olika effekter. Kitet ser ut att finnas för olika kameror/objektiv. Jag hittar en som är för Panasonic, men det står specifikt att man behöver ha objektivet "Panasonic 14-42mm G X Vario PZ". Vad har du för objektiv på kameran?
 

Alux

Ny medlem
Hej,

Jag sökte lite och ser att det verkar vara ett kit med tilläggslinser man skruvar dit på sitt "vanliga" objektiv för att få till olika effekter. Kitet ser ut att finnas för olika kameror/objektiv. Jag hittar en som är för Panasonic, men det står specifikt att man behöver ha objektivet "Panasonic 14-42mm G X Vario PZ". Vad har du för objektiv på kameran?
Jag är sådålig på sånt, men det är orginalet man får med när man köper den.. Det står G vario 1:3.5-5.6/14-42 ASPH- ö52 mega o.i.s.
 
Utan att veta säkert tror jag att det finns risk att de inte passar. Objektivet jag nämner ovan har en filterdiameter (gängan längst fram på objektivet där man skruvar fast filter) på 37 mm, medan ditt objektiv har en diameter på 52 mm.
 

Alux

Ny medlem
Utan att veta säkert tror jag att det finns risk att de inte passar. Objektivet jag nämner ovan har en filterdiameter (gängan längst fram på objektivet där man skruvar fast filter) på 37 mm, medan ditt objektiv har en diameter på 52 mm.
Okej hm.. om jag köper till det här objektivet(om de fungerar på min kamera), så borde dedär linserna/filtrena/som jag fick av min kompis, fungera? Eller? :p
Haha jag kan ingenting om den här kameran och dess objektiv

En annan fråga, om det inte fungerar, har du något tips på vad jag ska köpa mig för objektiv annars? Som är ett vardagligt men ändå bra? eller tips på objektiv i allmänhet till den?
 
Jag skulle inte köpa objektivet jag nämnde. Det har precis samma brännvidd som det du har, bara lite mindre i storleken. Sälj kitet du fick istället...

Jag tycker objektivet du har är ett bra allroundobjektiv. Prova att fota med ett tag och se om det är något du saknar. Det är synd att lägga en massa pengar på objektiv bara för att upptäcka att du egentligen inte behövde det. Om du efter ett tag upptäcker att du vill ha mer vidvinkel eller komma närmare med ett teleobjektiv kan du köpa precis det du behöver.

De objektiv som passar på din kamera är av typen "Micro 4/3". Det finns en hel uppsjö av objektiv från olika tillverkare. Titta t ex på cyberphoto.se eller scandinavianphoto.se
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
är det filter för 37mm gänga du fick? det verkar inte finnas så många objektiv med den filtergängdiametern:

1) 14-42 kitobjektiv, samma som du redan har fast filtrena passar, ingen idé att köpa som ovan skribent skrev.

2) Olympus 45/1.8 - Ett bra objektiv iofs, men fast brännvidd.

3) Olympus 17/2.8 - Det här verkar många tveksamma till, fast brännvidd också.

Om det är ett zoomobjektiv du vill ha skulle det kanske vara bättre att kolla om du kan byta objektiv med någon, alt sälja ditt och köpa något som passar. OM det nu är så att du till varje pris vill kunna använda filtren då alltså :)

Kolla listan på Cyberphoto, där står filterdiameter i kolumnen till höger:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_objektiv.php?ArticleIDGroup=&MF=777
 
ANNONS