Annons

Prisvärd analog systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanbanck

Medlem
Kanske inte riktigt räknas som prisvärt men jag skulle vilje slå ett slag för Leica M. Jag skaffade själv en gammal analog Leica för ett tag sen och är helt fast. Otroligt skoj att fota med och ganska "slowfood" jämfört med digitalt.

Man kan dessutom komma undan helt ok prismässigt. En gammal M2 eller M3 behöver inte bli så dyrt och med en begagnad Voigtländer behöver du inte gå på knäna ekonomiskt. Leta gärna efter exemplar som är rejält använda eftersom priset sjunker snabbt med lite slitage på klädsel och repor vilket förhoppningsvis inte spelar någon roll för dig som skall ha en kamera för att använda den.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Kanske inte riktigt räknas som prisvärt men jag skulle vilje slå ett slag för Leica M. Jag skaffade själv en gammal analog Leica för ett tag sen och är helt fast. Otroligt skoj att fota med och ganska "slowfood" jämfört med digitalt.
En Leica kostar en del, men å andra sidan så går den att sälja igen för vettigt pris igen om man skulle tröttna. Vill man ha något som är tyst och diskret är mätsökarkameror som Leica eller Voigtlender Bessa bra val.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Men redan för 10 år sedan var det svårt att få tag i bra fotopapper, framför allt då klorbromsilverpapper som hade en lite varmare färgton som jag gillade. Det kändes som om silvermängden minskade för varje år som gick. Frågan är hur det ser ut idag.
Nu finns det nästan bara klorbromsilver papper med neutral till varm färgton. Vilket är ganska värdelöst för en annan som vill ha kallare bromsilver papper.... ;-)
 
ANNONS