Annons

Ny kompaktkamera med bra filmningsfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Tack igen för viktiga och lärorika synpunkter. Jag var och klämde på GX1, G5 och GF5 idag och det känns som att GX1 och G5 är mest aktuella, GF5 upplevde jag faktiskt lite för liten för mig. GX är intressant pga sin gedigna konstruktion och G5 känns mycket kompetent och har fördel med vridbar skärm vid filmning. G5 sa de att Panasonic-säljaren sagt att den snart skulle vara slut, vet inte om det stämmer och att jag måste bestämma mig i dagarna?

Ska bli kul att prova den det nu blir.
 

PMD

Aktiv medlem
vridbar skärm vid filmning.
Mycket bra finess. Speciellt om man har kameran på stativ. Jag använder faktiskt en vridbar skärm som "sökare" rätt ofta när kameran sitter på stativ, inte bara vid videofilmning.

G5 sa de att Panasonic-säljaren sagt att den snart skulle vara slut, vet inte om det stämmer och att jag måste bestämma mig i dagarna?
Panasonic har väl presenterat G6, så G5 är en utgående modell. Detaljisterna vill väl sälja slut sina lager av G5, och sen lär de inte få några fler från distributören.
 

Clubson

Aktiv medlem
Canon G15 har jag! Gick från 7D ner till en g15! Passa klart bättre för just familjehändelser! Zoom och autofokus samt ljusstark ! osv osv! ;-)
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
G5 med pannkakszoomen finns för 4500 eller var det 4900? På Japan Photo i Gbg såg jag idag

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
en grej som vissa Panasonic-hus har (t ex G5) är elektronisk slutare (valbart), då blir slutaren helt knäpptyst! bra om man behöver vara extra diskret eller om man ska göra timelap (det blir ju så många exponeringar bara sådär på en mekanisk slutare)
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Canon G15 har jag! Gick från 7D ner till en g15! Passa klart bättre för just familjehändelser! Zoom och autofokus samt ljusstark ! osv osv! ;-)
Hej!

Jag står oxå valet och kvalet att byta från min G9 till en G15 just pga filmning. Anser du att G15 är någorlunda kvick med AF? Jag tyckar att det måste vara meningsfullt att byta upp sig från G9 som varken zoomar eller fokuserar under filmning?

Hans
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Beställde en G5 med motorzoomen 14-42 idag. Fanns på cdon för ett grymt bra pris, 3995, men jag har en misstanke om att bilden är missvisande, dvs att det inte är pannkakszoomen som ingår då priset var så bra. Kundtjänst menade att bilden stämde och annars får jag returnera den utan kostnad. Blir spännande att se.

Det som fällde avgörandet var helt enkelt att det är mer kamera att börja jobba med. Utfällbar touchscreen blir bra vid filmning, sökare vid starkt ljus eller för att spara batteri, lagom storlek för mig och så elektronisk slutare. Nu har jag bara att lära mig kvar. Så tack för alla tips och råd och väl mött i andra trådar.

Mvh / Magnus
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Grattis! Jag ägde G3 och tyckte den var riktigt bra för pengarna. Att ha EVF är en fördel i skarpt solsken. Kameran var också byggd bättre än förväntat med flera delar i metall. Enda minuset var att skärmen fryser till vid serietagning samt att TFT och EVF släpade efter i sämre ljus - men helt klart väldigt prisvärd!
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Går det att sätta filter eller linsskydd på Panasonics motorzoom 14-42? På sajterna där man kan handla objektivet finns det med som tillbehör men på Panasonics egen sida tycks det inte gå att använda.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Går det att sätta filter eller linsskydd på Panasonics motorzoom 14-42? På sajterna där man kan handla objektivet finns det med som tillbehör men på Panasonics egen sida tycks det inte gå att använda.
Filter är inget problem - gängan är av mindre diameter så filter blir inte så dyra. Läs av diamtern på filtergängan på objektivet. Det finns inga dedicerade motljusskydd men hittar du motljusskydd i rätt diameter med skruvfattning så passar det. Se bara upp att det inte är för långt så att det vignetterar. Däremot tror jag inte man vill ha motljusskydd - vitsen med litenheten försvinner till stor del.
 
ANNONS