Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polaroidkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolade på Eurovision igår och då var det ett bidrag som hade en tjej med mörkt hår, och under hennes presentation(det där de presenterar landet med fjärilen)använde hon en polaroidkamera. Jag har alltid velat ha en sådan och började smått leta efter en nu. Är det någon som kommer ihåg vilket land det var och kanske till och med vet vilken modell och vart man kan köpa den?
Tacksam för snabbt svar!
 

reboot81

Aktiv medlem
Görs inga kameror längre, så du får kolla på blocket och loppis.
Kruxet är att få tag på 'film'.
Researchade det förrförra året, det skulle sluta med ett pris på 14-24kr per bild inkl frakt från USA.
Kostar mer än det smakar alltså.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det beror ju alldeles på vad man är ute efter. Att det inte är billigt håller jag med om. Den kanske vanligaste typen av kamera tar film av typ 600 (600 asa). Den förmodligen enskilt populäraste kameran är SX70, som tar en mycket liknande film, men mycket långsammare (100 asa). Dessa två kan man få tag på film till hos Impossible Project. Det är skitdyrt - ca 3 dollar per exponering - så det är inget man slöplåtar med.

Andra alternativ är kameror som tar typ 100-film. Bland dem finns många bakstycken till mellanformatskameror (också Holga), och en del Polaroid Land Cameras med nummer 150, 200, 250, 300, 350 mfl. Till dem gör Fuji film som hamnar strax under en dollar per exponering. Priserna gäller här i USA, hur det ser ut i Sverige är jag osäker på.
 

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Kolade på Eurovision igår och då var det ett bidrag som hade en tjej med mörkt hår, och under hennes presentation(det där de presenterar landet med fjärilen)använde hon en polaroidkamera. Jag har alltid velat ha en sådan och började smått leta efter en nu. Är det någon som kommer ihåg vilket land det var och kanske till och med vet vilken modell och vart man kan köpa den?
Tacksam för snabbt svar!
Är ganska säker på att det var Spaniens bidrag du sett.

Slå en koll på det här: http://www.tradera.com/foto-kameror-optik-14?search=polaroid&gallery=on&mode=1
 

mb90

Avslutat medlemskap
Det är lite av en djungel när det gäller Polaroidkameror och film så det gäller att göra lite efterforskningar innan så att man köper en kamera som det fortfarande tillverkas film till, annars är det stor risk att man står med en kamera som inte fungerar till så mycket annat än prydnad.

Som redan nämnts så tillverkar Impossible film som är kompatibel med Polaroidfilm av typ 600, Image/Spectra och SX-70 (samt storformat) och Fuji tillverkar dels film som är kompatibel med Polaroids typ 100 och dels sitt egna instaxsystem (som även säljs som Polaroid PIF-300-film). Kanske har jag glömt något eller fått med något fel.

Och som sagt: film är inte billig, men ack så trevlig.
 

D-tox04

Medlem
Analog Polaroid

Hejsan!

Jag har tänkt att nostalgitrippa lite genom att köpa en analog polaroidkamera. Jag har verkligen ingen koll på dessa apparater så jag tänkte fråga lite om råd. Kanske någon som haft en som har lite erfarenheter att dela med sig av.

Vad bör jag tänka på?
Skiljer sig kvaliteten på bilderna mycket mellan olika kameror?

All info uppskattas=)
 

D-tox04

Medlem
Tack för alla svar!

Jag vet att de är lite "ur tiden" och jag har tänkt att köpa en begagnad från blocket eller Tradera. Jag skall forska vidare lite i detta och se hur och vart jag kan få tag i film på bästa sätt innan jag köper på mig något.
 

styret

Aktiv medlem
Film är inga problem. Kaffebrus.com har massvis från impossible project och fuji.

http://kaffebrus.com/film-polaroid-35mm-120-etc-g99.html

Kameror hittar du enklast på tradera eller loppisar.
Visst kostar det några kronor men känslan av att få ut en fin bild direkt i handen istället för att greja med datorn eller framkallaren för att få ut din bild är jävla nice ibland. Tycker jag.
 
ANNONS