Annons

Panasonic gör mig konfys

Produkter
(logga in för att koppla)

Tarnan

Medlem
Är det bara jag som blir konfys av Panasonics alla olika modellbenämningar?

Kan någon ge mig lite hjälp hur jag skall klassa alla, det finns en modellserie som börjar med DMC och sedan kommer en siffra, sedan finns serien som börjar med DMC och sedan kommer en kommer bokstaven G + en siffra, sedan har vi en tredje serie som börja med DMC + bokstäverna GH + siffra och sist en fjärde med DMC +GF + siffra.

När jag köper en volvo vet jag att V50 är en liten kombi, V70 en stor, S60 en sedan och S80 en stor sådan. Letar jag efter en Nikon så förstår jag att Nikon D600 är en lillebror till D800 osv. Av Panasonics alla benämningar fattar jag absolut ingenting.

Det jag är ute efter är om Lumix kan erbjuda en bättre lösning för mig som har en Nikon D300s med några bättre objektiv för såväl vid som tele och kan man manuellt justera slutartid + bländare med Lumix (och med möjligt menar jag lika enkelt som på Nikonen). Jag vill ha samma enkla och manuella möjligheter men gärna med en mindre o lättare kamera. Jag kan tänka mig att släppa något på bildkvaliteten men bara något.

Och ja, jag har tittat på panasonics hemsida men jag hittar inte infon jag är ute efter. Åtminstone inte på ett enkelt sätt och inte heller kan jag läsa mig till det via recensioner...

Tar tacksamt emot lite input...
 

Tarnan

Medlem
Jag vet inte heller, men jag tror att svaret på din fråga är närmare än du tror :)

http://www.fotosidan.se/cldoc/test-panasonic-lumix-gh3.htm
tack Helmetrock! Jag har läst recensionen men jag får ingen känsla för hur enkel den är att arbeta manuellt med?
Med en Nikon kollar man i sökaren och ser på en gång hur man bör justera slutar- och/eller bländare. Är det likadant med Lumixarna? Eller använder man inte sökaren på samma sätt?

Hur som helst, det går fort att justera med Nikon, gör det det med någon eller några av Lumixarna?
 

gorred

Aktiv medlem
Såvitt jag förstår är alla Panasonickameror med "G" i namnet spegellösa systemkameror, dvs alla med möjlighet att byta optik. GH är flaggskeppet (1, 2 eller 3 - den senaste), G (med siffra, fn är 6 den senaste) är den modellen som kommer närmast, lite mindre, möjligen lite enklare och GF (plus siffra) är entusiastmodellen. GH resp G har samma sensor, de har båda en elektronisk sökare. G är lite mindre, GH är bättre på video. GF saknar sökare och är mindre och har en mindre och äldre(?) sensor. Sen undrar jag om inte FH-betckningen svara mot de sk långzoommodellerna, men där är jag inte riktigt säker.

GH (2 resp 3) är framförallt en fantastisk videokamera. G-modellerna är lika bra stillbildskameror, men inte riktigt lika bra på video. Båda dessa modeller är underbara kameror, tar jättebra bilder och är (särskilt G-serien) små och lätta. Det finns en mängd objektiv för fattningen - mikro four thirds - både från Olympus och Panasonic.

Både GH och G har fullständiga PASM- inställningsmöjligheter, möjligheter att fota i RAW ertc, och står på intet vis spegelreflexkameror efter i handhavandet eller egentligen i bildkvalitet.
 

Tarnan

Medlem
Såvitt jag förstår är alla Panasonickameror med "G" i namnet spegellösa systemkameror, dvs alla med möjlighet att byta optik. GH är flaggskeppet (1, 2 eller 3 - den senaste), G (med siffra, fn är 6 den senaste) är den modellen som kommer närmast, lite mindre, möjligen lite enklare och GF (plus siffra) är entusiastmodellen. GH resp G har samma sensor, de har båda en elektronisk sökare. G är lite mindre, GH är bättre på video. GF saknar sökare och är mindre och har en mindre och äldre(?) sensor. Sen undrar jag om inte FH-betckningen svara mot de sk långzoommodellerna, men där är jag inte riktigt säker.

GH (2 resp 3) är framförallt en fantastisk videokamera. G-modellerna är lika bra stillbildskameror, men inte riktigt lika bra på video. Båda dessa modeller är underbara kameror, tar jättebra bilder och är (särskilt G-serien) små och lätta. Det finns en mängd objektiv för fattningen - mikro four thirds - både från Olympus och Panasonic.

Både GH och G har fullständiga PASM- inställningsmöjligheter, möjligheter att fota i RAW ertc, och står på intet vis spegelreflexkameror efter i handhavandet eller egentligen i bildkvalitet.
tack gorred! Då kan jag rikta in mig på G6 eller G4/G5 (beg) eftersom jag nog inte behöver videofunktionen..
 

L-G

Aktiv medlem
En skillnad är att GF-serien har bara skärm men saknar sökare, medan G- och GH-serierna har både skärm och sökare. Skillnader i storlek är också ganska tydlig mellan de olika serierna. Alla kan spela in video men GF är den minst avancerade, GH den mest avancerade.
En bra sida där man kan jämföra de olika modellerna är
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Lumix/Systemkamera/DMC-GH3A/specifications/10686327/index.html?trackInfo=true

Bocka bara för de modeller du vill jämföra.
 

Tarnan

Medlem
En skillnad är att GF-serien har bara skärm men saknar sökare, medan G- och GH-serierna har både skärm och sökare. Skillnader i storlek är också ganska tydlig mellan de olika serierna. Alla kan spela in video men GF är den minst avancerade, GH den mest avancerade.
En bra sida där man kan jämföra de olika modellerna är
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Lumix/Systemkamera/DMC-GH3A/specifications/10686327/index.html?trackInfo=true

Bocka bara för de modeller du vill jämföra.
tack för svar. GF går bort då jag vill ha sökare. Men jag läste någonstans att man hellre använder skärmen efter tag trots att man har sökare. Någon som har erfarenhet av detta? Jag gillar sökare för då läser jag snabbare vad jag skall justera. Vill ej justera via skärm utan jag vill ha det via knappar vid avtryckaren så det går fort.
 

hornavan

Aktiv medlem
tack gorred! Då kan jag rikta in mig på G6 eller G4/G5 (beg) eftersom jag nog inte behöver videofunktionen..
G6 är en mycket kompetent systemkamera, men G5 är nästan lika bra och säljs nu mycket billigt. Det finns ingen G4, av vidskepliga skäl. Japaner tror att det finns krafter som påverkas av siffror. Det är ungefär lika listigt som att gud eller någon annan kraft skulle påtvinga otur på den som råkar bevittna en svart katt som korsar gatan.
 
ANNONS