Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backpackingresa - Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jensi

Ny medlem
Hej! Jag och flickvännen tänkte ge oss ut på en 6 månaders lång backpackingresa till Sydoasien i höst.

Jag söker då efter en kompaktkamera som är någorlunda lätt att ha med sig, stöttålig och vattentålig. Bildkvalitén ska givitevis vara så bra som möjligt för ett pris runt 2-3000:-

Någon som har tips om vad man borde köpa? Har tittat lite på Olympus Tough T-2, och har både hittat negativ och bra kritik om denna kamera.

All hjälp uppskattas :)
 

frwe

Aktiv medlem
Tror T-2an tillhör de bästa. Jag har själv en äldre Olympus Tough-8000 tror jag den heter. Byggd som en pansarvagn och har varit mycket i både salt- och sött vatten utan problem. På Cyberphoto får T-2an Silver - bra köp medan Nikons AW110 får guld - Toppklass. Läste ett annat test där Nikons får genomgående bra jämfört med de andra.

Att tänka på kan vara att alla vattenskyddade kompakter generellt har litet sämre bildkvalitet än andra kompakter beroende på skyddande filter framför optiken. Om du normalt ser någon större skillnad vet jag inte. Hur som helst är det hur kul som helst att kunna bada med kameran, att ha med den över allt utan att behöva oroa sig för vatten, sand mm. Det som kan vara känsligt är packningarna innanför de olika locken. kommer det sandkorn eller liknande där kan de börja läcka. Olympus rekommenderar att byta packningarna varje år men det har inte jag gjort.

/Frode
 
ANNONS