Annons

Ryggsäck med plats

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
Mätte kameran hemma nu, den är 15cm bred och 16,5cm hög med BG, stativfästet bygger 5mm så med det blir den 17cm hög.

ICU Pro ska vara 16,5cm djup enligt F-stop hemsidan men ändå stack kameran upp över en fingerbredd när den låg på sidan (dvs 15cm) och det borde betyda att väskan är högst 13cm djup?
Kameran rymdes förvisso med väskan stängd, men det blev en bula.
Märkligt! Jag har min D300 stående i min ICU, dvs med handgreppet utåt för att lätt kunna greppa den. Enligt spec är den 147mm bred och jag märker inte någon bula i ryggen men det är inte mer än någon mm kvar. Det är inte heller några problem att dra igen blixtlåsen, jag märker inte att det stramar någonstans.

Hur var det med din Emil? Jag hann inte titta så mycket på din väskas innehåll men hur mycket utrymme har du om kameran är som "tjockast" i väskans djupled?

Kan det vara olika versioner av ICU?

Mätte på min Lowepro Magnum, där är sagda 20,5cm uppmätt till 20cm i djup, men med hela 2,5cm tjock mjuk botten vinner man ytterligare 5mm så det är godkänt.
Maila F-stop och fråga, de svarade snabbt på mina frågor innan jag beställde. De har också en chat på sin hemsida men de som sitter på andra sidan har lite skiftande kunskaper om prylarna. Enligt spec är ICU Pro avsedd för proffshus med inbyggt BG så jag har svårt att tro att din D700 inte skulle få plats.
 

blaufish

Aktiv medlem
Mätte kameran hemma nu, den är 15cm bred och 16,5cm hög med BG, stativfästet bygger 5mm så med det blir den 17cm hög.

ICU Pro ska vara 16,5cm djup enligt F-stop hemsidan men ändå stack kameran upp över en fingerbredd när den låg på sidan (dvs 15cm) och det borde betyda att väskan är högst 13cm djup?
Kameran rymdes förvisso med väskan stängd, men det blev en bula..
Mysteriet har fått sig en förklaring:

Mätte just min medium ICU; 11.5cm djup. Matchar shallow (11cm innuti, 13.5 utanpå).

Mina två andra ICU är Pro ICU och flera centimeter djupare. (kollade just min gamla order, det var tre Pro ICU jag hade beställt, så det är en felleverans. Deras orderhantering är strulig)
 

Juhani

Avslutat medlemskap
Mysteriet har fått sig en förklaring:

Mätte just min medium ICU; 11.5cm djup. Matchar shallow (11cm innuti, 13.5 utanpå).

Mina två andra ICU är Pro ICU och flera centimeter djupare. (kollade just min gamla order, det var tre Pro ICU jag hade beställt, så det är en felleverans. Deras orderhantering är strulig)
Tack för info, bra att mysteriet löstes.
Ska nog beställa där orderhanteringen är bättre.

Då ska en ICU large pro fungera för mig, det var vad Emil hade med i sin väska.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Tack för info, bra att mysteriet löstes.
Ska nog beställa där orderhanteringen är bättre.

Då ska en ICU large pro fungera för mig, det var vad Emil hade med i sin väska.
Korrekt.

Jag köpte som sagt min väska från www.cameranu.nl istället eftersom de kunde leverera på utsatt tid. Enda osäkerhetsmomentet var att de inte tar kreditkort utan man får göra en banköverföring istället vilket tar ett par dagar. När de väl fått kosingen packade och skickade de samma dag med UPS, frakten tog 4-5 dagar.

Ett tips är att beställa till kontoret istället för hem om man har möjlighet, UP-jävla-S kör bara ut dagtid och ringer aldrig i förväg.
 

mapem

Aktiv medlem
Köpte igår en helt vanlig rygssäck Fjällräven Helags 40L för 1490:- på Alevalds i Stockholm. Just denna säck har en stor ficka i locket där min 40D med 17-70 med motljusskydd på får plats. På sidorna har den två långsmala fickor. I den ena får mitt 70-210/2,8 plats och i den andra har jag lämpligen termosen för balansens skull. I själva säcken finns plats för matsäck för två, och en tröja samt hustruns dunjacka när vi ska rasta. Och utanpå kan jag hänga spade och liggunderlag. Om jag hade ett stativ skulle jag kunna hänga på det också.
 

Bilagor

Kustbo

Aktiv medlem
Lånar denna tråd så slipper jag skapa en ny då ämnet ändå är det samma alltså en fotorygga med plats för lite av varje och jag önskar erfarenheter om någon testat den modell jag kikat på en Lovepro Pro Runner 300AW http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ProRunner300

I den vill jag få plats med följande:
Pentax K-5, ev också en K-x
Tamron 17-50 f2,8
Tamron 28-300
Sigma 400mm APO Telemacro med snabbplatta
Lite små tillbehör, batterier, filter minneskort mm.

Utanpå den vill jag kunna fästa:
Velbon GEO E630
Pentax PF80 tubkikare

Det finns ju stativfäste på den som löser det probemet och kikaren kan jag nog spänna fast med remmar på sidan, men det som jag undrar mest över är om jag får plats med Sigma telet monterat på huset inuti ryggan eller måste det ligga löst i ett fack och huset ha ett annat objektiv vid transport eller utan då??

Någon som har denna som har liknande saker i den och kan svara så vore det bra, ska självklart provpacka allt innan köp men vill ändå höra lite innan jag slår till, vill inte ha en så dyr så inga förslag på ryggor över 2000 kr, men frågan är om jag måste gå upp till nästa storlek av denna för att på i främst telet?!

Tack på förhand
 

RH85

Aktiv medlem
Jag är ute efter en ryggsäck som rymmer dubbla kamerahus (7D + 1D Mark III) och ett 300mm f/2.8L + 70-200mm f/2.8L IS + 17-40L f/4.0 USM + ex 430II blixt.. och gärna en där man kan ha en laptop i också..

För max 1500kr..

tack på förhand
 

befl

Aktiv medlem
Ett tips är att kolla Benros ryggsäckar som jag upplever rymliga och prisvärd. Jag köpte en Benro Quicken 500 på fotomässan och den sväljer mycket och har laptopfack. mvh Benny
 

Frolicc

Aktiv medlem
Jag har den stora Dörr adventure icebreaker och den rymmer dubbla hus med monterade objektiv. 70-200 L på ena och en normalzoom på andra. Utöver detta två blixtar, tillbehör, tre fasta objektiv och en vidvinkelzoom.

Skall du ha både 70-200 och 300 som monterade objektiv får du nog lägga ena kameran på tvären i botten men alla fack är kardborrade och flyttbara så det är inga problem.

Laptopfack finns tyvärr inte. Det finns ett fack ytterst där jag har kamerarem, bältesväskor etc. och där går det nog att få ned en mindre laptop om du stoppar den i ett neoprenfodral först. Facket är ovadderat utåt
 

RH85

Aktiv medlem
Jag har den stora Dörr adventure icebreaker och den rymmer dubbla hus med monterade objektiv. 70-200 L på ena och en normalzoom på andra. Utöver detta två blixtar, tillbehör, tre fasta objektiv och en vidvinkelzoom.

Skall du ha både 70-200 och 300 som monterade objektiv får du nog lägga ena kameran på tvären i botten men alla fack är kardborrade och flyttbara så det är inga problem.

Laptopfack finns tyvärr inte. Det finns ett fack ytterst där jag har kamerarem, bältesväskor etc. och där går det nog att få ned en mindre laptop om du stoppar den i ett neoprenfodral först. Facket är ovadderat utåt
bifoga gärna länk
 

Frolicc

Aktiv medlem
Javisst, här är länken. Spräcker din budget med 200 men tror ändå att det är ett bra alternativ med din kravprofil.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=464032

Nu när jag läser på cyberphotos hemsida så ser jag att det finns ett datafack men jag kan inte minnas att jag har det på min väska. Det kanske är något som tillkommit efter jag köpte ryggan
 

occasus

Ny medlem
Jag lånar också tråden i jakt på en rymlig väska.

Det största kravet jag har är att en 7D med EF 400mm 5.6 ska få plats monterat och ha ett extra utrymme för jacka, mat och andra nödvändigheter utan att väskan blir för stor och klumpig.

De flesta ryggorna verkar vara skräddarsydda för antingen 70-200 & 300 2.8:eek:r men jag söker snarare efter något mittemellan! Budgeten är inte den högsta, så jag undrar om någon har ett tips på en passande väska i 1000-1500 kronorsklassen?
 
Senast ändrad:

CAe

Aktiv medlem
Läste en test för ett tag sen och Tamrac fick mycket bra betyg.

De finns i olika storlekar.

Christer
 
ANNONS