Annons

600D och dess digitala zoom - Är detta guds gåva?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hej, läste som hastigast om 600D och dess nya funktion med digital zoom om 3-10x. Är detta guld för naturfilmaren såsom mig själv? Nedan följer några samples men jag vill se meer :) någon som har en tanke?

http://vimeo.com/20420981

http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eos600d/

EDIT: Verkar som att vid 3x använder man mittendelen av sensorn och att kvaliten degraderas allt eftersom man zoomar in efter det.

men att få en fovcrop motsvarande 960mm med ett 200mm glas verkar ju ganska bra? Det ser väldigt bra ut vad gäller canons klipp också på 3x zoom.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har provat funktionen och visst funkar det. Det är bäst om man kan använda så långt tele som möjligt, men sen kan den digitala zoomen göra det sista för att få bilden man vill ha.

Med så stor förstoring måste man tänka på att ha stativ.

Ska bli kul att testa den här funktionen med mitt 500/4...
 

hailstorm

Aktiv medlem
Jag har provat funktionen och visst funkar det. Det är bäst om man kan använda så långt tele som möjligt, men sen kan den digitala zoomen göra det sista för att få bilden man vill ha.

Med så stor förstoring måste man tänka på att ha stativ.

Ska bli kul att testa den här funktionen med mitt 500/4...
Hej Magnus.
Märker man någon kvalitetsförsämring vid 3x zoom? Vi får in den till butiken nästa vecka så man är ju småsugen på att testa... ska återkomma med test med 100-400L och 70-200L :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har inte fingranskat kvaliteten, men det borde gå rätt bra med 3 ggr zoom. Vid 10 ggr kan jag tänka mig att det gör stor skillnad på vad man har för objektiv.

Jag har bara provat handhavandet. Jag hade hoppats på en smidigare övergång mellan vanligt zoomomfång och digitalt som på en kompakt, men så är det inte. Det är ett specialläge som ska aktiveras och då går det från 3x till 10x.
 

Slapokas

Aktiv medlem
Synd att de inte la till denna funktion i 60D... Hade varit riktigt kul att leka med vid makro filmning.
Är det något som kan läggas till via en firmawire uppdatering? Får i så fall hoppas att Canon gör det :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Synd att de inte la till denna funktion i 60D... Hade varit riktigt kul att leka med vid makro filmning.
Det verkar som utvecklarna av Canons stillbildskameror har bjudit in Canon utvecklare av videokameror till en brainstorming inför utvecklingen av 600D.

Är det något som kan läggas till via en firmawire uppdatering? Får i så fall hoppas att Canon gör det :)
Det är svårt att veta om det finns några hårdvarumässiga hinder. Även om det handlar om mjukvara kan det krävas omflashning av kretsar som bara låter sig göras på verkstad.
 
Senast ändrad:

Lobbamobba

Aktiv medlem
Det som framförallt gjorde det till en gåva för mig som filmare är att den funka som "focus assist", dvs digital zoom in, ställ focus, digital zoom ut och börja spela in.
Grymt eftersom så otroligt få objektiv är parfocal.
 
ANNONS