Annons

Objektiv Panasonic Lumix DMC-GH1

Produkter
(logga in för att koppla)

Mia86

Avslutat medlemskap
Jag har en Panasonic Lumix DMC-GH1 men får inte till några bra bilder. Jag är en riktig amatör som inte har tid eller intresse av att lära mig en massa utan ville ha en kamera att ta fina bilder med, en kamera som jag även kunde filma med. När jag köpte den var det denna som rekommenderades pga filmkvaliteten.
Objektivet som ingick i paketet är ett Lumix 14-140 (H-VS014140)
Jag har försökt mig på att justera inställningar men jag tycker bara att det blir sämre, därför kör jag nu alltid på Automatisk inställning.
Antingen är det så att jag är rysligt kass eller kanske kameran är för avancerad?! Skulle ett annat objektiv kunna funka?! Eller är det gjort några konstiga inställningar som jag kan nollställa...?
Jag har främst problem att få till bilder inomhus eller i dåligt ljus.
Använder jag blixt (den inbyggda) blir det dessutom en skugga från objektivet...

Jättetacksam för svar på detta då jag vill få ordning på bildkvaliteten innan jag får barn i vår som jag antagligen kommer vilja plåta en heel del! :)
 

Mr_H

Aktiv medlem
Lite svårt utan att se någon bild där problemet syns. Men det är säkert bara någon enstaka inställning som blivit fel.

Några tips för foto (jag har ingen GH1 själv men väl andra liknande Panasonic-kameror):
Börja att prova olika inställningar utomhus i bra ljus.
- Klicka dig fram så att du ser så mycket som möjligt av inställningarna i sökaren (display-knappen)
- Sätt kameran på A (du sätter objektivets bländare, kameran väljer slutartid automatiskt). Börja med att sätta bländare 4 vid minsta zoom (14mm) för att få kortast möjliga tid nu när det är dåligt ljus på vintern.
- Sätt ISO på 800 eller lägre
- Vitbalans AWB
- Se till att O.I.S. är på (omkopplaren på objektivet).
- Autofokus på AFS (ratten till vänster på kameran)
- Menyn: Bildstorlek L och kvalitet på högsta (överst i menyn), mätningsläge på översta valet i menyn (antar att du kör svenskspråkig meny)
- Exponeringskompensera (dvs klicka på hjulet och ändra plus/minus) så att bilden i sökaren ser bra ut.

Titta i instruktionsboken om du behöver leta upp någon inställning jag beskrivit ovan.

När du väl fått det här att fungera utomhus i bra ljus, ändra en inställning åt gången tills du tycker det passar för dig i olika situationer, t ex lite högre ISO inomhus.
 

Mia86

Avslutat medlemskap
Tusen tack! Ska ut o testa så snart det blir ljust någon dag. Julen har ju inte slösat med solljus direkt..
Hoppas att det hjälper..annars återkommer jag :)
 
ANNONS