Annons

Hur mycket kr för varje bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Min mammas kompis bad mig ta några naturbilder som hon ville köpa till sin hemsida.
Jag har nu tagit bilder och visat henne ett urval, och undrar nu om pris.

Vad är ett rimligt pris på en bild/flera bilder som ska visas på en hemsida?

Har tidigare fotograferat ett bröllop men då tog jag betalt /h + 200-300kr för bilder och efterarbete.

Någon som har ett bra tips?

/Alice Gustafsson
http://alicegustafsson.weebly.com
 

Leifson

Aktiv medlem
Hej!
Jag har nu tagit bilder och visat henne ett urval, och undrar nu om pris.
http://alicegustafsson.weebly.com
Troligen vet du ju hur mycket tid och resurser du hittills lagt på att ta fram dessa bilder. Hur mycket behöver du då ta betalt per bild för att det ska ge samma timtaxa som bröllopsjobbet? Detta kan ge en fingervisning om priset.
Sen får du väga in andra faktorer som
* Kan man ta lika bra betalt för ett naturfotojobb som ett bröllopsjobb? (Accepterat pris på olika "marknader" kan variera?)
* Omkostnader kanske är olika för olika typer av jobb, t.ex. förberedelser, materiel, resor mm

SFF ger kanske lite riktlinjer m.a.p. pris per bild?

Till slut handlar det ändå om en "förhandling", presentera ett pris som gör dig nöjd och känns bra och se hur det mottages.
 
Troligen vet du ju hur mycket tid och resurser du hittills lagt på att ta fram dessa bilder. Hur mycket behöver du då ta betalt per bild för att det ska ge samma timtaxa som bröllopsjobbet? Detta kan ge en fingervisning om priset.
Sen får du väga in andra faktorer som
* Kan man ta lika bra betalt för ett naturfotojobb som ett bröllopsjobb? (Accepterat pris på olika "marknader" kan variera?)
* Omkostnader kanske är olika för olika typer av jobb, t.ex. förberedelser, materiel, resor mm

SFF ger kanske lite riktlinjer m.a.p. pris per bild?

Till slut handlar det ändå om en "förhandling", presentera ett pris som gör dig nöjd och känns bra och se hur det mottages.
Tack!

Jag anser att naturbilder inte är lika mycket "värt" som bröllopsbilder så kan nog inte ta ut samma summa där. I och med att det är någon jag känner ganska bra också så känns det dumt att ta för mycket.
Fotograferade en familjefotografering i somras och då kände jag även dem. Fotograferingen tog ca 40 min och de fick alla bra bilder och jag fick 600kr. Låter det rimligt?

Men som sagt, naturbilder är nog inte lika mycket värt som porträtt och bröllopsbilder...
 
ANNONS