Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiotips? – fotografera möbler

Produkter
(logga in för att koppla)

nyriande

Ny medlem
Jag jobbar på ett möbelföretag och vi har nu bestämt oss för att skaffa en studio för att fotografera en hel del möbler. Det kan vara allt ifrån en stol till en soffa.

Har blivit ombedd att ta fram lite olika blixtförslag. Så jag tänkte höra lite med alla kunniga människor här.

1. Hur många blixtar behövs, räcker det med två? Eller ska man ha två blixtar för objektet och en som slår mot bakgrunden?

2. Paraply eller softbox? Vilket funkar bäst och hur stora bör de vara.

3. Har ni några tips på färdiga paket som kan fungera? Tänker på vad det behöver vara för styrka och så. Och i vilken prisklass tror ni att man hamnar om man vill ha så billigt som möjligt?

Till sist, om någon känner sig manad tar jag gärna emot tips på hur man kan placera blixtarna. Har jag missat att berätta någon viktig detalj så säg bara till.
 

Rutquist

Aktiv medlem
1) Detta beror på hur du vill att bilderna ska se ut. En ganska typisk uppställning är väl en blixt som huvudsaklig ljuskälla, en upplättningsblixt, två blixtar på bakgrunden, och eventuellt en eller flera som accentljus.

2) Om du har plats för att låta utrustningen stå uppställd hela tiden, så ger softboxar mer kontroll över ljuset. De ser också snyggare ut om du har blanka möbler som reflekterar ljuskällan. Paraplyer som man slår blixten igenom är dock billigare, mycket smidigare att sätta upp, och ger ett väldigt softbox-likt ljus. Paraplyer fungerar också bättre med fastljus, eftersom lampan får bättre kylning.

3) Absolut billigast är att välja en studio med bra fönster. Då behöver du inte ljussätta alls. (Det är viktigt att inte ha direkt solljus in genom fönstret.) Näst billigast är fastljus.T.ex. sådana här: http://www.ebay.de/itm/2x-125W-Studioleuchte-Studiolampe-Stativ-Fotostudio-Studioschirm-Set-Fotolampe-/171221577595?pt=DE_Foto_Camcorder_Studioleuchten&hash=item27dd99ef7b (sorry, orkar inte leta efter motsvarande hos svensk handlare) Fastljus har också fördelen att du ser exakt hur ljuset faller, vilket underlättar när man ska placera ljuskällorna. Nackdelen är att du behöver ha kameran på stativ. Det finns också inte så mycket inställningsmöjligheter. Du reglerar styrkan genom att flytta ljuskällan längre bort, eller genom att byta ut glödlampan.
 
ANNONS