Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om utrustning för filmning Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Nisse-Nisse

Aktiv medlem
Problemet är inte micken, problemet är att ljudet som micken producerar förstörs av kameran i dess komprimering av ljudfilen.
Du kommer alltså inte att få ut mickens fulla potential om du sparar ljudet i kameran.

O det är hörbart, tro inget annat.
Om man är nöjd ändå? tja det är upp till var o en.
Tack för alla svar!
En liten poäng med en Röde-mic är väl att man sparar en del jobb med att synka film med ljud samt att man bara behöver tänka på en pryl som skall hanteras vid filmning. Men jag är helt klart nyfiken på en separat ljudupptagare.
 

Nisse-Nisse

Aktiv medlem
Återkoppling samt frågor om Zoom H1 samt "välfilmande" kompaktkamera

Hej på er och tack för era kommentarer!
Resan är avklarad och det blev så att jag tog med ett enbenstativ och att jag köpte en Zoom H1. Enbenstativet kändes helt OK att använda då det stabiliserade lite även utan markkontakt (när man rör på sig osv.). Bra även vid stillbild ju. Zoom H1 håller med råge den ljudkvalitet jag önskar. Det kräver ju tyvärr lite mer jobb vid varje tagning vilket tyvärr gjorde att de spontana (snabba) klippen inte fick bra ljudkvalitet. Borde kanske satsat på en mikrofon som kan kopplas till kameran istället (eller kan Zoom H1 det?).
Jag upplevde också att i många miljöer var det obekvämt att filma med en stor kamerautrustning. Ibland skulle jag önska en välfilmande kompakt som t.ex. Canon s110. Finns det andra förslag på bra kompakt vore det kul att få tips. Bra är ju då om denna kompaktkamera även fotar stillbild av bra kvalitet.

Sammanfattningsvis har jag tre frågor...
1. Går Zoom H1 att koppla till kameran?
2. Tips på prisvärd kompakt som filmar och fotar med god/hyfsad kvalitet?

Hälsn. Nisse-Nisse
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Supertips

Det finns ett videohuvud med mycket bra prestanda till bra pris. Springer frivarv runt 2-3 gånger så dyra gitzohuvud både vad gäller mjuka panoreringar utan "hack" och förmåga att låsa kameraekipaget i valfri led.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MVH500AH

Detta huvud håller på att bli en storsäljare för tubkikare där det är viktigt att man kan panorera mjukt vid stora förstoringar. Gitzohuvuden i 2-4 laxklass är inte i närheten! Huvudet klarar lätt en fullframeDSLR och ett zoomobjektiv i 1-1,5 kg-klassen.
 
ANNONS