Annons

Sälja rättigheter till visning

Produkter
(logga in för att koppla)

Fridykarn

Aktiv medlem
Hej!

Jag håller utbildningar för olika företag och nu har jag fått ett uppdrag hos en större aktör. Vi har kommit överens om att de ska filma min föreläsning och lägga upp på deras internweb. Det är tusentals som ska se filmen och vi har kommit överens om mitt arvode för själva jobbet. Men det omfattar ju inte rättigheterna. De vill köpa loss rättigheterna till att visa den obegränsat antal gånger och den lösningen tycker jag också är enklast. Men hur tänker man kring prissättning?

Finns det tabeller som det gör inom foto? Vad är ett rimligt pris? Finns det nånstans man kan bli medlem liknande BLF så att man kan få hjälp med detta?

Oerhört tacksam för svar!

/Daniel
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Mmmmm

Hej!

Jag håller utbildningar för olika företag och nu har jag fått ett uppdrag hos en större aktör. Vi har kommit överens om att de ska filma min föreläsning och lägga upp på deras internweb. Det är tusentals som ska se filmen och vi har kommit överens om mitt arvode för själva jobbet. Men det omfattar ju inte rättigheterna. De vill köpa loss rättigheterna till att visa den obegränsat antal gånger och den lösningen tycker jag också är enklast. Men hur tänker man kring prissättning?

Finns det tabeller som det gör inom foto? Vad är ett rimligt pris? Finns det nånstans man kan bli medlem liknande BLF så att man kan få hjälp med detta?

Oerhört tacksam för svar!

/Daniel
Nu är jag inte expert på området men rättigheterna till filmen äger väl filmaren!? Har du skrivit under på en modellrelease som tillåter publicering? Det låter som om du redan kommit överens om att filmen skall visas internt , 10 eller 10 000 personer, så då ha du kanske redan sålt dig till räven?
 

Fridykarn

Aktiv medlem
Nu är jag inte expert på området men rättigheterna till filmen äger väl filmaren!? Har du skrivit under på en modellrelease som tillåter publicering? Det låter som om du redan kommit överens om att filmen skall visas internt , 10 eller 10 000 personer, så då ha du kanske redan sålt dig till räven?
Är det verkligen så? Jag har skrivit ihop en utbildning. Jag står och kortfattat berättar allt som är värt att veta om ett ämne. Når inte mitt arbete verkshöjd eller vad det nu heter?

Jag hade väl inte fått filma någons kurs och sen sälja den vidare hur som helst?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ditt fall är nog inte egentligen relaterat till foto eller video som medium. Du har en produkt (en presentation) som du låtit föreviga (filmas i detta fall). Priset på den produkten sätter du helt själv; här finns nog ingen hjälp att hämta i video/foto-världen, tyvärr.

Mitt förslag är att du tar i rejält, och ser vad du får för svar. Var beredd på ett motbud och tänk ut hur du ska göra då.

Per.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Kanske

Är det verkligen så? Jag har skrivit ihop en utbildning. Jag står och kortfattat berättar allt som är värt att veta om ett ämne. Når inte mitt arbete verkshöjd eller vad det nu heter?

Jag hade väl inte fått filma någons kurs och sen sälja den vidare hur som helst?
Du har ju rätt till ditt verk. Att den visas internt kanske ni redan har kommit överens om, men till andra måste ju få kosta. Försök att få till en begränsning i vart fall i tiden, så att du har en viss kontroll på utvecklingen. 1-2 år för en vettig summa så får du möjlighet att ta upp en diskussion. Det kanske finns andra som kan vara intresserade.

Vad gäller priset så kan du ju räkna på hur många timmar du lagt ner och ta betalt för dem med x kr/timma.
 

Fridykarn

Aktiv medlem
Tack för era svar, verkligen!

Jag förstår att det kanske inte är riktigt fotorelaterat. Har inte riktigt luskat ut vem man skulle kunna fråga bara. Vad enkelt det hade varit om det fanns någon slags branschstandard i stil med BLF. Nu har jag dock lärt mig mycket genom att hänga i fotosidans forum genom åren. Jag kommer att försöka göra allt jag kan för att få till ett långvarigt samarbete hellre än att mjölka ur så mycket som möjligt.
 
ANNONS