Annons

Bra efterträdare till en Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

gpk93

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Jag köpte för cirka 5 år sedan en Nikon D90 som nu råkat åka i golvet och därför behöver ersättas. Jag är dock lite osäker på vad jag ska ha för någon, så tänkte fråga er om ni har något tips? Vilken kamera skulle vara en värdig efterträdare? Ser helst att det är en Nikon eftersom jag har en del objektiv. Var väldigt nöjd med min D90 eftersom den kunde ta både vardagliga bilder och lite finare porträtt så något liknande hade varit jättebra!

Tack på förhand!
Mvh Gabriella
 

majortom

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag köpte för cirka 5 år sedan en Nikon D90 som nu råkat åka i golvet och därför behöver ersättas. Jag är dock lite osäker på vad jag ska ha för någon, så tänkte fråga er om ni har något tips? Vilken kamera skulle vara en värdig efterträdare? Ser helst att det är en Nikon eftersom jag har en del objektiv. Var väldigt nöjd med min D90 eftersom den kunde ta både vardagliga bilder och lite finare porträtt så något liknande hade varit jättebra!

Tack på förhand!
Mvh Gabriella
Nikon D5300 för ca 6500 kr eller D7100 för ca 8600 kr. D5300 kan nog ses som en modern efterföljare till D90 medan D7100 räknas som en lite mer kompetent kamera. Båda i DX-formatet. Sedan är frågan hur mycket du vill/är beredd att lägga på ett nytt kamerahus. En D610 med fullformatsensor kan kanske vara ett alternativ men kostar betydligt mer, ca 15000 kr.
 

eskil23

Aktiv medlem
D7000 och D7100 är direkta efterföljare till D90.
D5000-serien däremot är efterföljare till D60 och ligger ett steg ner på ambitionsskalan. De saknar en del funktioner som du säkert kommer att sakna om du är van med en D90.
 

gpk93

Avslutat medlemskap
Tack för alla tips!

Jag fotar idag mest till vardags, när jag åker på semester och sådär. Men händer att jag tar porträtt åt vänner ibland eller lite finare landskapsbilder.
Fotar inte så ofta som jag skulle vilja längre, men försöker ta med mig kameran ut några gånger i månaden och så fort jag åker någonstans är den med.
Filmar ibland, men ytterst sällan. Är fint om möjligheten finns känner jag.
Priset för den nya tänkte jag nog runt 6000-8000.
Japp, jag har AF-objektiv.
:)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
hmmm
Vardet inte ngt i skillnad mellan D7000 & D7100 när det gäller filmning som var betydande?
AF är snabbare o säkrare i D7100
 

TRG

Aktiv medlem
TS uppgav sig filma "ytterst sällan", och utgående från hur hon beskriver sitt fotande vågar jag nog påstå att D7000:s AF är mer än tillräckligt bra.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har haft D90, D7000 och D7100. Skillnaden mellan dessa är inte så jättestor, inte ens säkert att man på flertalet av de bilder som tas kan se någon som helst skillnad. men ligger man och fotograferar "ytterlighetsbilder" där man behöver ISO, AF hastighet, pixlar så kan en uppgradering ändå vara värt det. Dock är D90 såpass bra att man inte ska förvänta sig så mycket, så vill man köpa något så kanske ett passande objektiv är bättre?

I länkarna nedan så visas vad de nya är bättre på, om det är värt en uppdatering, ja det är bara se värdet på det som har förbättrats

http://snapsort.com/compare/Nikon_D7000-vs-Nikon_D90

http://snapsort.com/compare/Nikon-D7100-vs-Nikon_D7000
 

TBone

Aktiv medlem
Dock är D90 såpass bra att man inte ska förvänta sig så mycket, så vill man köpa något så kanske ett passande objektiv är bättre?
Fast TS skriver att anledningen till nytt hus är att det gamla gått sönder. Nytt objektiv ger ingen vidare utdelning då ;-)
 

gpk93

Avslutat medlemskap
Jag köpte nyligen ett begagnat D90-hus för 2500:-. Ett prisvärt alternativ till ny kamera.
Tänkte först köpt en ny D90 men kände att om jag ändå ska köpa mig en ny kamera kan jag lika gärna uppdatera mig lite. Men D90:n har tjänat mig väldigt bra under de 5 år jag haft den. En jättebra kamera, helt klart! :)
 

gpk93

Avslutat medlemskap
Nu har jag kikat in både D7000 och D7100 och precis som flera av er nämner tycker jag inte det verkar vara någon jättestor skillnad på dem (åtminstone inte som jag personligen kommer lägga märke till). Så jag tror nog att vilken av dem som helst egentligen skulle passa mig! Ska gå och prata med fotosäljarna på jobbet imorgon så får vi se om jag kommer hem med en ny kamera lagom till semestern.

Tack för alla tips!
 

eskil23

Aktiv medlem
Nu har jag kikat in både D7000 och D7100 och precis som flera av er nämner tycker jag inte det verkar vara någon jättestor skillnad på dem (åtminstone inte som jag personligen kommer lägga märke till). Så jag tror nog att vilken av dem som helst egentligen skulle passa mig! Ska gå och prata med fotosäljarna på jobbet imorgon så får vi se om jag kommer hem med en ny kamera lagom till semestern.
Skillnaderna må vara små eller i alla fall subtila, men de kan vara nog så vilktiga
Den störtsta fördelen som D7100 har jämtemot D7000 är imho att den har auto-ISO som anpassar längsta acceptabla slutartid efter brännvidden. Den funktionen är guld värd om man använder zoom-objektiv i dåligt ljus.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Skillnaderna må vara små eller i alla fall subtila, men de kan vara nog så vilktiga
Den störtsta fördelen som D7100 har jämtemot D7000 är imho att den har auto-ISO som anpassar längsta acceptabla slutartid efter brännvidden. Den funktionen är guld värd om man använder zoom-objektiv i dåligt ljus.
hmmm
konstigt
broshyren till D7000 säger:
ISO-känslighet ISO 100 till 6 400 i steg om 1/3 eller 1/2 EV; kan också ställas in på cirka 0,3, 0,5, 0,7, 1 eller 2
EV (motsvarande ISO 25 600) över ISO 6 400; automatisk ISO-känslighet kan också användas
(Rekommenderat exponeringsindex)
 

pechblande

Aktiv medlem
hmmm
konstigt
broshyren till D7000 säger:
ISO-känslighet ISO 100 till 6 400 i steg om 1/3 eller 1/2 EV; kan också ställas in på cirka 0,3, 0,5, 0,7, 1 eller 2
EV (motsvarande ISO 25 600) över ISO 6 400; automatisk ISO-känslighet kan också användas
(Rekommenderat exponeringsindex)

Det är väl rätt uppenbart att eskils kommentar syftar på "som anpassar längsta acceptabla slutartid efter brännvidden"?
 
ANNONS