Annons

Nikon D5300 eller D7100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna86

Medlem
Jag har en fråga.. Jag har tänkt att köpa mig en ny systemkamera och mitt val står mellan Nikon D5300 eller Nikon D7100.. Det verkar som endast den första modellen som jag nämner har wifi och det är ju ett plus.

Någon som har erfarenhet av dessa kameror och som kan ge mig lite råd vilken av kamerorna hade ni valt? Jag fotograferar allt möjligt, natur, stadsmiljöer, porträtt osv.

Tacksam för hjälp!
/Johanna
 

djungel

Aktiv medlem
Vad förväntar du dig att du får ut av WiFi? Jag har inte använt det själv men det jag läst imponerar inte. Jag hade absolut valt 7100 om du inte behöver vinkelbar skärm.
 

HenryB

Aktiv medlem
I detta sammanhanget hade jag helt ignorerat Wifi. D7100 är bättre på allt utom priset.
 

unoengborg

Aktiv medlem
D7100 är en betydligt bättre kamera. Bättre sökare, stöd för äldre optik, stöd för kontroll av blixtar som saknas i D5xxx kamerorna. D7100 har även bättre användargränssnitt med fler riktiga fysiska rattar och vred för ofta använda funktioner.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har en fråga.. Jag har tänkt att köpa mig en ny systemkamera och mitt val står mellan Nikon D5300 eller Nikon D7100.. Det verkar som endast den första modellen som jag nämner har wifi och det är ju ett plus.

Någon som har erfarenhet av dessa kameror och som kan ge mig lite råd vilken av kamerorna hade ni valt? Jag fotograferar allt möjligt, natur, stadsmiljöer, porträtt osv.
D7100 alla dagar i veckan och två gånger på söndagar!

Att D5300 har inbyggd WiFi ser jag inte som någon avgörande föredel. Behöver man WiFi så går det lika bra att stoppa in en WU-1b i en D7100. Den enda egentliga fördelen med D5300 är att den har vinklingsbar skärm. D7100 är dock bättre på alla punkter utom priset.
 
ANNONS