Annons

Objektiv för helkropps-porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

p_krantz

Ny medlem
Jag har en förkärlek för porträtt och jobbar just nu med ett 50mm 1,4 USM, vilket oftast funkar alldeles utmärkt. Nackdelen är att jag inte tycker att just detta objektiv lever upp till mina krav när jag tar helkropps-porträtt.

Har för närvarande en Canon 60D och är alltså ute efter ett nytt objektiv. Ett fast objektiv funkar, men jag hade föredragit ett med zoom då jag inte har något riktigt bra sådant.

Vill ha en bländare mellan 1,4 och 2,8.
Min budget är hyfsat begränsad, skulle föredra ett pris på max 8000. Objektivet behöver då inte heller vara helt nytt utan det går bra med ett bättre begagnat.

Tackar så mycket på förhand! :)
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Vad är det som inte funkar då? Ljusstyrkan, bildkvaliten (färger/kontrast etc), skärpa, brännvidd?

50mm på crop låter som en rätt bra brännvidd för helkroppsporträtt tycker jag, men om du kommer för nära och inte kan backa mer skulle jag titta på ett beg 35/1.4. (Bild)vvalitetsmässigt har jag hört (men inte provat själv) att 50/1.4 ska vara bra men inte riktigt lika bra som 50/1.8.
 

p_krantz

Ny medlem
Vad är det som inte funkar då? Ljusstyrkan, bildkvaliten (färger/kontrast etc), skärpa, brännvidd?

50mm på crop låter som en rätt bra brännvidd för helkroppsporträtt tycker jag, men om du kommer för nära och inte kan backa mer skulle jag titta på ett beg 35/1.4. (Bild)vvalitetsmässigt har jag hört (men inte provat själv) att 50/1.4 ska vara bra men inte riktigt lika bra som 50/1.8.
Problemet ligger ofta i som du säger att man "kommer för nära" i mindre utrymmen så som studio. Det är också svårare att få fokus på rätt ställen och samtidigt få en lagom blurry bakgrund för mjukhet i fotot.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Problemet ligger ofta i som du säger att man "kommer för nära" i mindre utrymmen så som studio. Det är också svårare att få fokus på rätt ställen och samtidigt få en lagom blurry bakgrund för mjukhet i fotot.
Ok. Ja för det första problemet så behöver du ju en kortare brännvidd, så då är 35/1.4 bra. Men samtidigt så får du inte samma skärpesläpp/korta skärpedjup om du använder en kortare brännvidd.
 

PMD

Aktiv medlem
Här är alla objektiv med EF- och EF-S-fattning för under 8000 kr som Prisjakt listar med brännvidd mellan 24 och 40mm. Ljusstyrka mellan f/1.4 och f/2.8. Sorterade i prisordning.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s181575020&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s181575103

(Man får med en del zoomobjektiv som har brännvidder utanför det ovan angivna området, men det gör kanske inte så mycket.)

[Tillägg: prisgränsen på 8000 tycks ha försvunnit på vägen, men sorteringen finns kvar så det är ju bara att sluta läsa efter 8000 kr. :)]
 

PMD

Aktiv medlem
(Bild)vvalitetsmässigt har jag hört (men inte provat själv) att 50/1.4 ska vara bra men inte riktigt lika bra som 50/1.8.
Konsensus bland testare tycks vara att EF 50mm f/1,4 USM är något bättre än EF 50mm f/1.8, men man måste blända ner några steg för att ha en chans att märka någon skillnad (vilket jag i och för sig inte tror är speciellt lätt att se).

På f/1.4 är förstås EF 50mm f/1.4 USM helt överlägset. :)

Jag har båda, men har inte brytt mig om att göra något jämförande test. Jag har tagit bra bilder med båda objektiven. 1.4:an känns lite bättre byggt, men man bör vara försiktig med det eftersom det lär vara känsligt för stötar. 1.8:an är helt klart mycket mer prisvärt.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vet att det ligger vid gränsen för vad du skrev. Men något objektiv jag verkligen använder för många av mina porträtt nuförtiden eftersom det är så himla användbart är mitt 24-70. Visst finns det fasta gluggar som slår det med finare bokeh. Men att kunna ha med det ständigt och veta att det alltid levererar och att du kan ändra brännvidd så snabbt överväger oftast för mig.
Kan säkert hitta ett begagnat för runt 8 tusen.
/Mvh Martin.
 

p_krantz

Ny medlem
Vet att det ligger vid gränsen för vad du skrev. Men något objektiv jag verkligen använder för många av mina porträtt nuförtiden eftersom det är så himla användbart är mitt 24-70. Visst finns det fasta gluggar som slår det med finare bokeh. Men att kunna ha med det ständigt och veta att det alltid levererar och att du kan ändra brännvidd så snabbt överväger oftast för mig.
Kan säkert hitta ett begagnat för runt 8 tusen.
/Mvh Martin.
det är ett i L-serien va? Har kollat lite på ett sådant, kan ju vara värt att köpa ett begagnat.
 

afe

Aktiv medlem
Passar nog bara lite halvbra på Paulas Canon. ;-)
Med adapter fungerar det nog, men det är nog bättre att satsa på Canons egen variant :)

Personligen gillar jag helkoppsporträtt med långa brännvidder, men det fungerar såklart dåligt i trång studio.
 
ANNONS