Annons

Bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

timevortex

Ny medlem
Hej!

Jag har bestämt mig för att skaffa en bildskärm till min laptop för att få lite bättre förutsättningar när jag bildbehandlar. Jag har googlat och läst på lite och det många säger är viktigt att tänka på är:

IPS-panel
minst 22"
gärna högre upplösning än 1080p
Matt yta på skärmen

Om färgrymd har jag läst att AdobeRGB har både fördelar och nackdelar jämfört med sRGB, vad tycker ni?

Jag är absolut inget proffs (jag säljer inte bilder) utan det är mer av en hobby som jag vill ta till nästa steg. Skärmen kommer främst användas för bildbehandling av bilder som sedan ska publiceras på nätet eller tryckas (hos t.ex. crimson) för hemmabruk. Jag vill gärna kunna lita på att det jag ser på skärmen stämmer någorlunda överens med det jag får när jag skickar till tryck (jag ska självklart investera i en skärmkalibrator också).

Eizo säger många gör bra kvalitetsskärmar men gäller detta endast deras ColorEdge-serie (långt över budget) eller gäller det även FlexScan-skärmarna?

Jag hade tänkt mig en budget runt 2000:- men jag inser att det kanske kan bli svårt så även dyrare förslag är okej. Jag har även hört någon säga att det absolut inte går att få en bra skärm för bildbehandling för under 8000:-.

Så vad har ni för förslag? Är det något annat jag bör tänka på?

Tack på förhand!
 
ANNONS