Annons

Ta mina bilder ut ur landet

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Någon sådan ambition brukar inte aktivister heller ha. Vad säkerhetsstyrkor uppfattar som provocerande är en annan sak.
Aktivister brukar ha som mål att förändra någonting snabbt genom sina aktioner. Sådant kan naturligtvis vara mycket provocerande för de som berörs av förändringen.

Icke desto mindre tror jag knappast att trådskaparen löper någon nämnvärd risk att få bilder beslagtagna vid utresan ur landet. Den risken är betydligt större vid själva fotograferandet om motivet är något känsligt militärt eller om hon stör militär eller polis i en konfliktsituation. Jag fick intrycket några inlägg upp att det senare knappast var en ambition, och normal försiktighet torde också utesluta att det händer oavsiktligt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Till och med i gamla Sverige kan man som utlänning åka dit om man besöker vissa öar eller fotograferar kring skyddsobjekt.
Så man bör vara uppmärksam på vad man fotograferar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Aktivister brukar ha som mål att förändra någonting snabbt genom sina aktioner. [...]
Icke desto mindre tror jag knappast att trådskaparen löper någon nämnvärd risk att få bilder beslagtagna vid utresan ur landet.
Nja, du blandar nog ihop "aktivist" med "revolutionär". De flesta aktivister som reser till Palestina har inte speciellt bråttom, deras viktigaste uppgift brukar vara att med sin blotta närvaro lugna ner potentiella konfliktsituationer.

TS (som förhoppningsvis inte använt sitt riktiga namn här) kommer att vistas på ockuperat område och planerar att ta bilder på muren. Det är nog alldeles tillräckligt för att hamna i svårigheter vid checkpoints och gränsövergångar, enligt det jag hört från andra som besökt Palestina. Jag hade definitivt sett till att ha backup på bilderna på säker plats. T ex minneskortsdubletter i ett postat kuvert på väg till Sverige.
 

PMD

Aktiv medlem
Nja, du blandar nog ihop "aktivist" med "revolutionär".
Nej, det gör jag förstås inte. Du vet väl lika bra som jag att ordet "aktivist" brukar användas av folk som gör direkta aktioner i motstånd mot någon företeelse de ogillar? T.ex. så brukar Greenpeace-folk som stör valfångst kallas för aktivister.

De flesta aktivister som reser till Palestina har inte speciellt bråttom, deras viktigaste uppgift brukar vara att med sin blotta närvaro lugna ner potentiella konfliktsituationer.
Så kan det kanske vara, men det finns ju även exempel på de som har mer direkta aktioner som mål för resan.
Men det här är rätt off-topic, så jag tycker att vi avslutar denna ordefinitionsdebatt här, eller fortsätter i en ny tråd.

TS (som förhoppningsvis inte använt sitt riktiga namn här) kommer att vistas på ockuperat område och planerar att ta bilder på muren. Det är nog alldeles tillräckligt för att hamna i svårigheter vid checkpoints och gränsövergångar, enligt det jag hört från andra som besökt Palestina. Jag hade definitivt sett till att ha backup på bilderna på säker plats. T ex minneskortsdubletter i ett postat kuvert på väg till Sverige.
Jag tror som sagt inte att det är nödvändigt om inte TS avser att fotografera miiltär och polis vid dessa tillfällen (och då blir hon nog av med bilderna där och då, och inte senare vid utresan), men att posta hem ett minneskort borde vara rätt enkelt, så varför inte.
 
ANNONS