Annons

Huvudsäkring går vid fotografering i studio.

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Har någon av er haft problem med att huvudsäkringen går in i huset när ni fotograferar med studioblixtar? Jag har en 16 Amp på varje fas. Det vad ju lite kallare ute som jordvärmepumpen gick, plus diskmaskin etc. Det som förvånar mig är att inte jordfelsprytare eller automatsäkringen före huvudsäkringen gick. Jag läste lite andra trådar där det stod att de kunde några bilder i rapp följd sedan gick den 10A. Hur fungerar det hemma hos er jag är ganska ny i detta hus och förr har jag hyrt en lokal där vi aldrig haft dessa problem. Alternativt är ju att höja till 20 Amp in i huset och kanske dra fram en speciellt utag för mina blixtar i garaget som har en egne
säkring.

Lite råd?
 

eskil23

Aktiv medlem
Har någon av er haft problem med att huvudsäkringen går in i huset när ni fotograferar med studioblixtar? Jag har en 16 Amp på varje fas. Det vad ju lite kallare ute som jordvärmepumpen gick, plus diskmaskin etc. Det som förvånar mig är att inte jordfelsprytare eller automatsäkringen före huvudsäkringen gick. Jag läste lite andra trådar där det stod att de kunde några bilder i rapp följd sedan gick den 10A. Hur fungerar det hemma hos er jag är ganska ny i detta hus och förr har jag hyrt en lokal där vi aldrig haft dessa problem. Alternativt är ju att höja till 20 Amp in i huset och kanske dra fram en speciellt utag för mina blixtar i garaget som har en egne
säkring.

Lite råd?
Jag antar att bara en av huvudsäkringarna gick. Det betyder att totala strömkonsumtion på den fasen översteg 16 A. Antagligen sitter jordvärmepumpen, diskmaskinen och studioblixtarna på var sin gruppsäkring som var för sig inte överskred 10 A eller vad de kan vara på. Tillsammans kan de dock överskrida 16 A. Jordfelsbrytaren ska inte lösa ut såvida du inte har läckströmmar till jord.

Mitt tips är att flytta säkringsgruppen för studioblixtarna så att de inte sitter på samma fas som diskmaskinen. Då belastar de inte samma huvudsäkring. Jordvärmepumpen går antagligen på trefas, så den belastar alla huvudsäkringar oavsett. Eller helt enkelt inte diska och fota samtidigt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
16 A låter ganska klent om elen används för uppvärmning. Du kan ju dock som eskil23 skriver pröva att flytta över till en annan fas för att om möjligt jämna ut belastningen.
 

apersson850

Aktiv medlem
För uppvärmning med värmepump är inte 16 A ovanligt. Speciellt inte för jordvärme, som inte har samma behov av att spetsa med elvärme som luftvärmepumpar har, när det är riktigt kallt ute.
 

eskil23

Aktiv medlem
Eftersom du har jordvärme så antar jag att du bor i villa, och då kanske 3x16 A är lite lite om du även har diskmaskin, tvättmaskin, mikro osv. Fast å andra sidan så har ju huvudsäkringarnas storlek en avgörande inverkan på den fasta kostnaden på elräkningen, så man vill ju inte säkra upp i onödan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du behöver ha hjälp av en behörig elinstallatör.
Troligtvis så belastar du just EN fas för mycket. Det är inte bra med obalans i faserna.

Man kan skriva upp ett schema över vad som samlas på varje fas.
OBS stäng av värmepump o annat som går på 3-fas först.
Stäng 2 faser och se vad som fungerar och vad du kan tända i huset. Skriv ner alla saker.
Kyl Frys diskmaskin tvätt lampor utomhuslampor tv stereo.

Gör det för alla faserna.
Troligtvis ligger mycket fler saker på den fas som studioblixtarna ligger på.
Man kan då som Johan föreslog helt enkelt låta bli att köra vissa saker samtidigt som man är i studion.
Bäst är väl om man kan omfördela till det bättre mha en installatör.
 

jn4u

Aktiv medlem
Jag förstår att att totalen blir för den fasen blir för hög. Men jag har aldrig funderat på hur många watt som mina fyra studioblixtar drar. Skall kolla hur mycket som ligger på den proppen. Genom att kolla som ni skrev.

Och hur de blixtarna spikar i ampare och uppladningstid. Kan tänka mig att blixt på 500W som laddar upp snabbare än en långsam blixt påverkar hur stor strömmen blir. Plus hur stor watt man ställt in etc.

Sedan får jag fundera på om vi skall ha 20A istället. Det beror väl lite hur man är som person och hur mycket man har på samtidigt...
 

Cable guy

Aktiv medlem
Säkra säkringar....

Konsultera en behörig installatör. Det blir billigare i längden att fördela faserna jämnt eftersom energiverket tar en rejäl årsavgift för att höja mätarsäkringen. Om det är din privata fastighet kan du ju få ROT-bidrag på jobbet.

Med vänlig hälsning, Håkan
 

bildsten

Aktiv medlem
Det är mycket vanligt att en villainstallation är snedbelastad. Vanligen är det L1 som är högst belastad. I ett vanligt gruppschema kan det vara svårt att se hur de olika grupperna ligger på faserna.
Om din gruppcentral har konventionella säkringar (med porslinshuvar) och tre liggande rader med säkringar så är L1 raden högst upp, i mitten L2 och längst ner L3.
Kolla var säkringen till ditt uttag i garaget ligger. Min gissning är att den ligger på L1 eller möjligen L2. Kolla vad det är för grejer som ligger på de olika faserna och försök lura ut hur mycket de drar.
Jag skulle tro att L3 är minst belastad och då ska du be en elektriker att flytta gruppen med garageuttaget dit. Det här är definitivt ett jobb för en behörig elektriker.
En elektriker kan också mäta belastningarna i de olika faserna med en tångamperemeter medan du brassar på med de förbrukare som normalt är inkopplade, inklusive dina blixtar när de laddar upp, det är det säkraste sättet att se hur belastningarna ligger fördelade.
Det kostar säker någon tusenlapp eller två men det är en engångskostnad till skillnad mot att betala för ett 20 A abonnemang i massor av år. Det skiljer ca en tusenlapp mellan 16 och 20 A abonnemang per år.
 
ANNONS