Annons

Fota snabba bilar

Produkter
(logga in för att koppla)

JDKD

Aktiv medlem
Jag skulle vilja börja fotografera snabba bilar vid dragrace, drifting och rally event. Vilka grundinställningar rekommenderar ni för att bilarna ska bli skarpa och bakgrunden suddig? Har ni andra tips på vad man ska tänka på när man ska fota bilar i rörelse?
 

nicotin

Aktiv medlem
Jag skulle vilja börja fotografera snabba bilar vid dragrace, drifting och rally event. Vilka grundinställningar rekommenderar ni för att bilarna ska bli skarpa och bakgrunden suddig? Har ni andra tips på vad man ska tänka på när man ska fota bilar i rörelse?
med drifting,roadracing m.m brukar jag ligga på ca 1/120 tider..beroende på objektiv om jag kör en fast 400mm el 500mm kan jag gå ner på 1/60 tider också

Nyckelordet är stabilitet vid panorering och se om du tex har stabilisering på dina objektiv..detta kan hjälpa och fälla har jag upptäckt !

Dragracing tex längs med banvallen och riktigt snabba bilar typ Top Fuel har jag svårt att hinna med..kan bero på ålder och reaktion :)

https://www.flickr.com/photos/mieden/14538404869/in/photostream/lightbox/
 

JDKD

Aktiv medlem
Så det kan vara ide att koppla ur bildstabiliseringen? Ska kameran vara helt stilla eller ska man försöka röra kameran försiktigt i bilens rörelse? Jag skulle gärna vilja ta lite fräna bilder just i startögonblicket i dragracing, just vid hjullyftet.
 

nicotin

Aktiv medlem

BluseD

Aktiv medlem
Det bästa är egentligen att prova sig fram lite men mina slutartider ligger runt 1/120-200 beroendes på vad jag skall fotografera och hur fort jag räknar med att de kommer passera.

Stabilisering på eller av?
Finns det stabiliseringsläge för panorering är det självklart på men annars brukar jag stänga av.

När det gäller Top Fuel ligger jag snabbare än det spannet jag skrev, räkna inte med att kunna panorera ett sånt race, det går tokfort och hela kroppen skakar...
Skulle vara kul att få stå vid betongen i Tierp under EM 21-24/8 men har troligen ingen möjlighet att få ackreditering så har inte ens sökt.

Bild på Top Fuel
 

bradfridell

Aktiv medlem
jag fotar bilar hela sommrarna. ja använder mig av enbart 1/40 upp till max 1/200. sen börjar suddeffeften försvinna för mig. använder eos 70d. iso används efter ljuset ute såklart. bländaren brukar ja mixa med efter känsla o plats.
den slutartiden jag hittat som verkligen ger en skön känsla inom både dragrace drifting med mera. är ca 100 såklart beroende på hur bra kameran är.
väldigt mycket testa sig fram kommer det bli för dig :)

jag har alltid stm i.
aldrig använt stativ heller. men det är en smaksak
lycka till
 

AFJ

Aktiv medlem
Ha en bra kamera =) Rekommenderar att du använd använder ett stativ med.
Jag brukar inte använda stativ när jag fotograferar racing, tycker att de begränsar mer än det hjälper.

Visst är en bra kamera alltid trevlig och förstås ett bra objektiv, t men just motorsport tycker jag ställer ganska låga krav på utrustningen jämfört med annan sport. Bilar och motorcyklar är stora, körs oftast utomhus i dagsljus och i en förutsägbart riktning (för det mesta). Racing är ju dessutom extra tacksamt eftersom man får chansen att ta samma bild igen om 90 sekunder! :)
 
ANNONS