Annons

Utomhusporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Pudding86

Ny medlem
Hej!

Som rubriker lyder så har jag lite funderingar på porträtt utomhus. Det är som så att vårt fotbollsslag ska ta nya profilbilder och då undrar jag bara om tillvägagångsättet verkar ok. Jag har fotat väldigt lite porträtt.

Förutsättningarna:
Porträttbild med matchtröja på
nu på onsdag kl.18-19
Utomhus
Nikon d7000, objektiv att välja på 35mm 1,8, 18-105, 70-200/4
Trebensstativ

Tanken var att ställa upp gubbarna en bit ifrån en vitmålad vägg och köra stativet med 70-200 objektivet på.
Är det rätt tänkt med val av objektiv och vad tror ni i sådana fall om att köra 200 mm? Jag har sett vissa som kör fullt in zoomat för att få snygg bakrundsoskärpa.
Ska man tänka likadant som jag har läst angående vanliga porträtt att kapa bildsnittet vid pannan?
Jag har tyvärr ingen extern blixt men funderar på att införskaffa en reflexskärm. Är det lönt?

klubben har inga större krav då vi vanligtvis fotar med en gammal kompaktkamera. Utan jag ser det även som ett läroprojekt för att utvecklas själv. Just ljussättning är något jag har på listan att bli bättre på nu i år.

Så ös gärna på med tankar och funderingar så ska jag försöka ta till mig informationen. Jag kommer även kika lite i fotosidan tidning där jag kan tyckas mig komma ihåg att det finns en del matnyttigt.
 

hne

Aktiv medlem
http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread6923.htm första tre delarna är väldigt matnyttiga för mer eller mindre nybörjare på porträtt. Du hinner skumma genom dem innan onsdag kl 18. Del 4 och uppåt är för nästa fototillfälle :)

Hitta en ljus vägg i solsken, ställ personen så väggen reflekterar ljuset snett framifrån men stå så du kan fota mot en mörk jämn bakgrund som inte stör. Bländare 4 räcker till fina porträtt redan vid 50mm om man har rätt bakgrund.
 
ANNONS