Annons

Canon 6D, manuella objektiv + live view

Produkter
(logga in för att koppla)

callelundqvist

Ny medlem
Har ett problem jag inte blir klok på.
Har skaffat en Canon 6D från min tidigare 600D.
Äger flera manuella Samyang objektiv där jag gärna använder mig av live view på skärmen för att kunna använda mig av zoomfunktionen för att hitta bra skärpa.

Problemet kommer när jag ställer kameran manuellt M-läge. Då visar inte skärmen det faktiska resultatet av bilden på skärmen utan väldigt mycket mörkare än resultatet av bilden.
Måste då använda mig av exponeringsstapeln för att gissa hur bilden kommer bli. Oftast är bilden på skärmen nästan helt svart vilket gör det i princip omöjligt att ställa focus.
Har jag dock kvar kameran i M-läget men ändrar till A ISO så visar skärmen direkt en "korrekt" och verklig bild i displayen men så fort jag vill ställa ISO manuellt igen så börjar skärmen "ljuga" igen. Även filmläget fungerar helt felfritt.

Varför jävlas live view på fullt manuellt läge? har inte alls stött på dessa problem med min 600D.

Tacksam för all hjälp.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Gäller det bara med Samyang-objektiv?

Om inte så kan det vara inställningen för Exponeringssimulering som spökar.
 
Har objektiven några kontakter i fattningen mot kamerahuset? Många helt manuella objektiv, bl a 24 TS från Samyang, saknar detta, med följd att kamerahuset inte har en aning om bländare, ljusinsläpp mm. Normalt är annars att objektiven har fullt öppen bländare och att den bländas ned endast vid exponering eller vid DOF-preview. Har du t ex F8 eller F11 på ett objektiv med största bländare F2,8 så har du halverat mängden ljus som når sensorn flera gånger, därav att bilden blir mörk.
Jag brukar hoppa mellan Auto ISO och ISO L eller 100 på 5DIII ihop med Samyang 24 TS då jag sätter fokus och tilt. Därefter får man fortsätta med exponeringsinställningarna.
 
ANNONS