Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har tänkt köpa mig studio blixtar att ha hemma i vardagsrummet.
Vi har 2 vardagsrum så blixtarna behöver inte monteras ner efter användning.
Rummet är ca. 5x7meter
Det som skall fotas är väll ungarna o kanske något familjeporträtt.
Finns det någon nybörjar studio ni kan rekommendera?
Bakgrund behövs ju med, tyg eller papper, stativ ?

Kameran som används är en Canon 6d
Budget: ca.400€ (4000kr)
(om det överhuvudtaget finns nånting att få för den lilla pengen :) )


Mvh.Niklas
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skulle köpt Speedlite blixtar, trippers typ Phottix Odin som är full TTL och sedan ett paraply samt en softbox.
Det är mer flexibelt än studioblixtar. Lätt att ta med sig. Packas ner och sätts upp snabbt.
Tyvärr lär din budget nog inte räcka så långt.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Jag kör med speedlights i vardagsrummet med mycket goda resultat. Har aldrig haft behov av TTL så jag kör på Yongnuo YN560. Ska byta upp mig till en YN560-IV och två eller flera YN560-III så jag kan styra hela kalaset från IV'an.

Drygt 500kr styck inklusive frakt får man ge för en Yongnuo på eBay.
 
Jag skulle köpt Speedlite blixtar, trippers typ Phottix Odin som är full TTL och sedan ett paraply samt en softbox.
Det är mer flexibelt än studioblixtar. Lätt att ta med sig. Packas ner och sätts upp snabbt.
Tyvärr lär din budget nog inte räcka så långt.

Jag har faktist en canon 430ex II men tanken att använda den har aldrig slagit mig.

Fördelen med speedlights vore ju att man kunde ha med dom vid utomhus foto..
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har faktist en canon 430ex II men tanken att använda den har aldrig slagit mig.

Fördelen med speedlights vore ju att man kunde ha med dom vid utomhus foto..
Precis, det ökar dina möjligheter till att förbättra en mängd typer av bilder.
En softbox gör direkt skillnad. Lägger men också till en reflexskärm så ökar man på möjligheterna.
Sedan kan man gå hur långt som helst med olika kombinationer.
Ta en titt på detta avsnitt av Nikon School. Där ser du mycket om hur man kan modellera ljuset med ganska enkel utrustning. Detta finns många fler avsnitt med samma gubbar. Där kan man hämta mycket inspiration.
https://www.youtube.com/watch?v=EWk_GnTzyWw
 

hne

Aktiv medlem
Yn-500ex och ett par yn-622c (kostar mindre än en till canon 430ex II men ger trådlös styrning även från 6d som ju inte har inbyggd blixt). Lägg på en lastolite brolly grip kit, två billiga ljusstativstativ och spänn upp ett snyggt lakan på väggen. Hyfsat nära rimlig studio, full ttl med hss även trådlöst, bärbart utomhus och alltihop för en total kostnad på cirka 3500kr.
 

proggen

Ny medlem
Hej!

Har tänkt köpa mig studio blixtar att ha hemma i vardagsrummet.
Vi har 2 vardagsrum så blixtarna behöver inte monteras ner efter användning.
Rummet är ca. 5x7meter
Det som skall fotas är väll ungarna o kanske något familjeporträtt.
Finns det någon nybörjar studio ni kan rekommendera?
Bakgrund behövs ju med, tyg eller papper, stativ ?

Kameran som används är en Canon 6d
Budget: ca.400€ (4000kr)
(om det överhuvudtaget finns nånting att få för den lilla pengen :) )


Mvh.Niklas
Det finns billiga och kompletta set med blixtar, stativ, softboxar och radiosändare för runt 4 000 kr. Jag har själv ett set med två blixtar från Elinchrom som kostar ca 4 500 kr och är mycket nöjd med det. Det finns också billiga och mindre bakgrunder som är lämpliga i mindre rum. Allt komplett för en budget på drygt 4 000 och fungerar perfekt med Canon 6D, som jag själv också använder. Kolla t.ex på http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008167476/studio-och-ljussaettning/studioblixtar-belysning
 
Det finns billiga och kompletta set med blixtar, stativ, softboxar och radiosändare för runt 4 000 kr. Jag har själv ett set med två blixtar från Elinchrom som kostar ca 4 500 kr och är mycket nöjd med det. Det finns också billiga och mindre bakgrunder som är lämpliga i mindre rum. Allt komplett för en budget på drygt 4 000 och fungerar perfekt med Canon 6D, som jag själv också använder. Kolla t.ex på http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008167476/studio-och-ljussaettning/studioblixtar-belysning

Hej.
Jag har faktist tänkt sträcka på budgeten lite och börja kolla på
Elinchrom Blixtpaket D-Lite RX ONE softbox set.
Bakgrund och stativ köper jag senare,finns ju en del billiga på kaffebrus såg jag.
Är det någon som använder sig av tygbakgrund? eller är det papper som gäller?

mvh.Niklas
 
Hej igen.
Tänkte jag kunde berätta hur det blev med blixtarna.

Jag köpte Elinchrom Blixtpaket D-Lite RX ONE softbox set från cyberphoto
Och en vinyl bakgrund+stativ från ebay :
http://www.ebay.co.uk/itm/Bessel-2m-x-6m-Double-Sided-Black-White-Photographic-Background-Vinyl-with-Stand-/281280021674

Riktigt praktiskt med vinyl som går att tvätta av. Finns det något medel som fungerar bäst för detta endamål? har nu tvättat endast me såpa de gångerna jag behövt rengöra bakgrunden.

Köpte sen en begagnad ljusmätare men den blir aldrig använd, bilderna blir för mörka om jag kör med inställningarna den ger.

mvh. Niklas
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Hej igen.
Tänkte jag kunde berätta hur det blev med blixtarna.

Jag köpte Elinchrom Blixtpaket D-Lite RX ONE softbox set från cyberphoto
Och en vinyl bakgrund+stativ från ebay :
http://www.ebay.co.uk/itm/Bessel-2m-x-6m-Double-Sided-Black-White-Photographic-Background-Vinyl-with-Stand-/281280021674

Riktigt praktiskt med vinyl som går att tvätta av. Finns det något medel som fungerar bäst för detta endamål? har nu tvättat endast me såpa de gångerna jag behövt rengöra bakgrunden.

Köpte sen en begagnad ljusmätare men den blir aldrig använd, bilderna blir för mörka om jag kör med inställningarna den ger.

mvh. Niklas
Bra köp.
Verkar skumt med ljusmätaren.
 
ANNONS