Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En reflektion utifrån generella kommentarer.

Produkter
(logga in för att koppla)
Göran Jönsson 5 minuter sedan
Obs: Jag är en Lösningsfokuserad Terapeut o fotograf. Jag har många gånger funderat över att så få kommenterar bilder positivt / negativt. Min LF-teori är att vi oftast fokuserar på det som inte är bra i en bild o därför sällan eller aldrig berättar detta för varandra
av olika skäl .

Är man Lösningsfokuserad finns alltid det minsta liila i bilden som är bra alltså kan man berätta om detta. Livet o vardagen är som ett foto- alltid finns där ett litet plus o är värt att berätta om .
Tips till Er alla fotovänner på denna sida.Önskar Er alla en fortsatt bra fotodag.

Göran Jönsson
Skrea Falkenberg
 

joakim d

Aktiv medlem
Det viktiga är väl ändå att det finns något konstruktivt innehåll i kommentaren, att bara skriva "jättefin bild" ger ju inte så mycket i längden. En kortvarig glädje kanske men inget som gör dig till en bättre fotograf på något sätt.

Och det här med att hitta det minsta lilla i bilden som är bra och kommentera det känns ju lite fånigt, att för en riktigt dålig bild skriva något som "bra att horisonten inte lutar" bara för att vara positiv kan ju inte ge något vare sig för den som ger eller tar emot kommentaren.
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Man kan ju kommentera både det som är bra och det som är dåligt på en bild och sedan kan ju smaken vara väldigt olika så det som den ena tycker är bra kan den andra tycka vara dåligt.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Bildkritik är svårt att ge och att ta.

Det är ju inte så kul om man har slitit med en bild och bara får en kommentar i stil med att "du borde ha stått två steg till vänster".

En slags medelväg som jag använder är att berömma fotografen men kritisera bilden.

Då kan man framhålla de saker som personen gör bra som fotograf ("ser bilden"), men påtala sådant som kunde vara tekniskt bättre i bilden (komposition, exponering etc).

Rena smaksaksfrågor är det ingen mening att diskkutera.
 
Det viktiga är väl ändå att det finns något konstruktivt innehåll i kommentaren, att bara skriva "jättefin bild" ger ju inte så mycket i längden. En kortvarig glädje kanske men inget som gör dig till en bättre fotograf på något sätt.

Och det här med att hitta det minsta lilla i bilden som är bra och kommentera det känns ju lite fånigt, att för en riktigt dålig bild skriva något som "bra att horisonten inte lutar" bara för att vara positiv kan ju inte ge något vare sig för den som ger eller tar emot kommentaren.
Tack Joakim för dina tankar. Det ligger något i det Du skriver. Hälsningar Göran J
 
Bildkritik är svårt att ge och att ta.

Det är ju inte så kul om man har slitit med en bild och bara får en kommentar i stil med att "du borde ha stått två steg till vänster".

En slags medelväg som jag använder är att berömma fotografen men kritisera bilden.

Då kan man framhålla de saker som personen gör bra som fotograf ("ser bilden"), men påtala sådant som kunde vara tekniskt bättre i bilden (komposition, exponering etc).

Rena smaksaksfrågor är det ingen mening att diskkutera.
Hej Worley ! Bra o Spännande argument Du tar upp.Hälsningar Göran J
 
ANNONS