Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm till äldre bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

schlyter84

Aktiv medlem
Hej,

Jag är nu på jakt efter en bildskärm av bra kvalitet då jag försöker ta mitt fotograferande till en mer seriös nivå.

Jag har idag en äldre bärbar dator som med tiden kommer bytas ut, men den fungerar just nu och ser egentligen mer problem i att redigera bilder, publicera online och skriva ut baserat på denna skärm.

Det hör till saken också att dagens skärm inte är profilerad/kalibrerad vilket kommer att vara en förutsättning när jag väl uppgraderar.

Jag har följande önskemål:
- IPS
- =/> 24"
- Önskvärt med stor täckning av Adobe RGB men minst SRGB
- 1920x1200
- Matt skärm

Jag är inte på något vis en person med kunskap om monitorer, men ovan tror jag mig ha läst mig till att jag "behöver". Finns det fler parametrar att kräva av sin framtida utrustning?

Jag har tittat på bl.a. Dell U2415 som verkar vara väldigt prisvärd. Finns det några uppenbara nackdelar med denna som jag bör ta i beaktning?

Jag har även tittat lite på Eizo ColorEdge CS240 men denna kostar det dubbla och frågan är vad som motiverar detta pris med tanke på konditionen på min nuvarande bärbara dator.

Jag tar gärna emot fler förslag men prislappen bör inte överstiga 6000 och givetvis är billigare att föredra just nu.

Tack för hjälpen

Mvh
Peter
 
ANNONS