Annons

Tips för Fiji - Samoa - Nya Zeeland.

Produkter
(logga in för att koppla)

själsrebellen

Ny medlem
På måndag bär det av till Söderhavet!

Blir borta totalt 3 månader och spenderar en månad vardera på Fiji, Samoa och Nya Zeeland. Utrustningsfrågan är i princip klar, reser lätt med ett Canon70D, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Sigma 50/1,4 DG HSM Art och ev. ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM. Min första större resa efter att ha upptäckt fotograferandet och ser fram emot detta enormt mycket.

Nu vill jag gärna överösas med tips! Har i princip inget bokat, bestämt eller planerat. Vad bör jag göra? Vart bör jag åka? Vad får jag inte missa?

Med vänliga hälsningar, Erik
 

Klanke

Medlem
Nya Zeeland

Om jag blir avundsjuk? Nähä då... Jag var på NZ och luffade runt en månad 2003 och hela landet är överfyllt av "photo-ops". Man förstår varför Sagan om ringen spelades in där, naturen är lika fantastisk som i filmerna,utan datormanipuleringar!

Nordön domineras av fina stränder i norra delarna (kolla speciellt in 90 mile beach), "vulkanlandskap" med varma källor. Auckland med sin fina marina är också värt ett besök.

Sydön har allt från Abel Tasman National Park vid Nelson i norra delen av ön, via Punakaikis "Pancake-rocks" på västkusten ner till glaciärer som Franz Josefs glaciär längre söderut. Missa inte fjordlands med Milford Sound i spetsen - magiskt! Queenstown är stort på actionssporter. Det finns även möjligheter att simma med delfiner och åka på valsafari på sydön.

Jag paddlade havkajak för första gången på NZ och fick närkontakt med späckhuggare - mindre en 1 meter från min kajak och så nära ytan att jag kunde se hur den tittade upp på mig...

Köp en bra guidebok och kör på - det blir inte brist på fototillfällen. Snarare ont om tid för att fota allt vackert..


MVH
Ola
 

själsrebellen

Ny medlem
Som jag misstänkte Klanke!

Grundplanen är väl att hyra/köpa bil och åka runt under månaden på NZ. Landar på sydön och flyger från Norra. Skall kolla upp de ställen du nämner lite extra. Annars har jag precis köpt Lonleyplanets guider för Fiji, Samoa och NZ. Blir läsning på resan ner!

Ser verkligen fram emot detta :) än mer nu!

Tack för tipsen!

/ Erik
 
ANNONS