Annons

Hur ta porträtt i solnedgång med upplyst byggnad i bakgrunden

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas1972

Medlem
Hej!
Jag har en drömbild som jag skulle vilja ta men vet inte hur jag ska göra för att få till den "som jag vill" och jag tar tacksamt emot alla tips.

Jag vill ta ett porträtt i solnedgången, på stranden till en kanal där jag bor. På andra sidan vattnet, ca 400 m bort finns det en vackert upplyst byggnad som jag vill ha med i bilden.

Hur gör jag för att få ett vackert belyst och bra exponerat porträtt samtidigt som himlen blir rätt/vackert exponerad och även byggnaden i bakgrunden blir bra exponerad. Jag skulle dessutom vilja ha ett skarpt porträtt såväl som skarp byggnad, dvs ett väldigt långt skärpedjup...

När jag försöker så får jag antingen ett ljust porträtt med en kolsvart bakgrund, eller ett mörkt och oskarpt porträtt med ljus men skarp bakgrund, alternativt en extremt överexponerad (nästan vit) bild med stort skärpedjup :-(

Är detta en omöjlig uppgift? Jag tycker mig se liknande bilder då och då, men kanske är de photoshoppade?

/Andreas
 

andreas1972

Medlem
Tack för snabba svar!

Oj, det var snabba svar! Stort tack för det.

Det låter nästan oroväckande enkelt! Jag ska ge mig ut och försöka vid första bästa tillfälle :)
Jag antar att jag ska fokusera och exponera utifrån porträtten och inte himmel eller bakgrund.

/Andreas
 

Fstop

Aktiv medlem
Oj, det var snabba svar! Stort tack för det.

Det låter nästan oroväckande enkelt! Jag ska ge mig ut och försöka vid första bästa tillfälle :)
Jag antar att jag ska fokusera och exponera utifrån porträtten och inte himmel eller bakgrund.

/Andreas
Nja. Så fort du introducera blixt så är det egentligen två exponeringar du har att hantera. Dels det bakgrundsljuset och sedan blixtljuset på din modell. Om du öppnar youtube och söker på off camera flash & ambient light så kommer du säkert hitta ett gäng videos som förklarar mer.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag är ingen expert på detta, men jag skulle ta provexponeringar utan blixt och utan modell tills jag är nöjd med bakgrundens exponering. Därefter placerar jag modellen och sätter på blixten. Tar bilder och reglerar blixtstyrkan tills jag får modellen lagom belyst.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en drömbild som jag skulle vilja ta men vet inte hur jag ska göra för att få till den "som jag vill" och jag tar tacksamt emot alla tips.

Jag vill ta ett porträtt i solnedgången, på stranden till en kanal där jag bor. På andra sidan vattnet, ca 400 m bort finns det en vackert upplyst byggnad som jag vill ha med i bilden.

Hur gör jag för att få ett vackert belyst och bra exponerat porträtt samtidigt som himlen blir rätt/vackert exponerad och även byggnaden i bakgrunden blir bra exponerad. Jag skulle dessutom vilja ha ett skarpt porträtt såväl som skarp byggnad, dvs ett väldigt långt skärpedjup...

När jag försöker så får jag antingen ett ljust porträtt med en kolsvart bakgrund, eller ett mörkt och oskarpt porträtt med ljus men skarp bakgrund, alternativt en extremt överexponerad (nästan vit) bild med stort skärpedjup :-(

Är detta en omöjlig uppgift? Jag tycker mig se liknande bilder då och då, men kanske är de photoshoppade?




Klart det går att fixa, du tar 2 stycken bilder, och sätter ihop dom efteråt. En bild med fokus på solnedgången, och en annan med lite längre slutartid(så huset ljusas upp) och du lägger dessutom fokusen på huset med hjälp av manuel fokus och liveview.
 

lasse-p

Aktiv medlem
Som sagt. En lös blixt som styrs gärna trådlöst från kameran.
Bäst är om blixten är hyfsat nära modellen i fråga och då en bir ifrån för att få en fin komposition.
Sen får man laborera med manuella inställningar både kamera och blixt för att få en bra balans i ljuset.
Alternativt om du kör med radiosändare som kan föra över TTL automatik mellan kamera och blixt så fixar sig blixten av sig själv du koncentrerar dig på att exponera bakgrunden rätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Beroende på avstånd och vinklar kan den vanliga trådlösa blixtstyrningen (med TTL-exponeringsautomatik) fungera också (dvs utan extra radiostyrning).

Mycket enkelt handhavande. Man ställer in kameran för rätt exponering av det omgivande ljuset och tar en bild med blixten aktiv.

Så gjorde man på filmtiden eftersom det tog lite för lång tid att utvärdera provexponeringar.
 
ANNONS