Annons

Kameraryggsäck som handbagage

Produkter
(logga in för att koppla)

Artis

Aktiv medlem
Hej! Jag har en LowePro Flipside 400 AW som funkar bra storleksmässigt (hittills iaf!). Jag flyger med SAS, Finnair och Air China mellan Sverige och Kina, och med andra bolag inom Asien, och till USA.

Det stora bekymret är att man måste packa upp allt i ryggan till lådorna i säkerhetskontrollerna, kamerahus, objektiv, dator, padda m.m.. Stor risk för skador och stölder. Numera har jag varje objektiv i en "påse" i ryggan.Det skyddar iaf lite när det skramlar runt på bandet genom röntgenmaskinen.
I Sverige, Danmark, Tyskland och Schweiz har jag aldrig packat upp kamerautrustning i lådorna i säkerhetskontroller. De frågar endast om datorer. Däremot i Polen skulle allt sådant läggas i lådorna.
 

lenelg

Aktiv medlem
Fstop gear.

Svinbra kameraväskor som är anpassade för att göra aktiva saker med. Känns mer som en vandringsryggsäck/skidryggsäck än en kameraväska och har idag blivit mer av en standard för action/outdoor fotografer.

www.fstopgear.com
Har också kikat på deras ryggsäckar, eftersom jag behöver ha plats för annat också i handbagaget. Men Loka, som är den modell man ser oftast, finns inte längre i deras sortiment? Bara lättviktsvarianten Loka UL.
 

robert nordin

Aktiv medlem
I Sverige, Danmark, Tyskland och Schweiz har jag aldrig packat upp kamerautrustning i lådorna i säkerhetskontroller. De frågar endast om datorer. Däremot i Polen skulle allt sådant läggas i lådorna.
Även i Rom som såväl Amsterdam sitter det skyltar om all elektronisk utrustning skall läggas i lådorna.
I Storbritannien (HRW) behövde man inte ens plocka ut datorn.
 

PMD

Aktiv medlem
Bara om man köper en dyr biljett, väl?
Jag hittar ingen sådan restriktion på sidan jag länkade till. Att notera är dock att tax-free-påse räknas som en handbagageväska.

Jag noterade nyss länken om ändringar i reglerna: Om någon vecka så kommer man bara att få ha ett handbagage på 23kg med sig i ekonomiklass. Det är ändå rejält mycket bättre viktbegränsning än de allra flesta andra flygbolag.
 

lenelg

Aktiv medlem
Tror det är en missuppfattning. 23 kg är den normala viktgränsen för incheckat bagage, inte handbagage. En sån väska i ekonomiklass och två i business.

Däremot har jag aldrig stött på att Taxfreepåsen räknats som handbagage (den köper man ju efter incheckningen).
 

Kiboko

Aktiv medlem
I Sverige, Danmark, Tyskland och Schweiz har jag aldrig packat upp kamerautrustning i lådorna i säkerhetskontroller. De frågar endast om datorer. Däremot i Polen skulle allt sådant läggas i lådorna.
I Amsterdam har det hänt varje gång jag passerat Schengen-gränsen ... Alla objektiv måste läggas i backarna för scanning ... och ofta har de till och med tagit bort locken för att kolla igenom dem.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag hittar ingen sådan restriktion på sidan jag länkade till. Att notera är dock att tax-free-påse räknas som en handbagageväska.

Jag noterade nyss länken om ändringar i reglerna: Om någon vecka så kommer man bara att få ha ett handbagage på 23kg med sig i ekonomiklass. Det är ändå rejält mycket bättre viktbegränsning än de allra flesta andra flygbolag.
Du får nog läsa en gång till ;)
(Jag blev informerad om ändringarna via mail häromdagen, och läste igenom dem mycket noga).
Det är fortfarande tillåtet med två handbagage, även i ekonomiklass.
Däremot är viktbegränsningen en nyhet, likaså är det nya måttregler för det mindre handbagaget:
40x30x15cm.
Tidigare har det inte funnits någon egentlig viktbegränsning.
Utan kravet har varit att du klarar av att lyfta upp bagaget i "bagagehyllan" själv. Det är ersatt med en gräns på 23 Kg.
I ekonomiklass är det den enda skillnaden.

(Sedan får man en gul "tag" på det mindre handbagaget, men så har det varit ett tag. I alla fall inom Europa).

Kan för övrigt inget annat än att rekommendera just BA (Brittish Airways).
Har de senaste två åren flugit med dem t.o.r till USA två gånger (GOT-LHR-LAX).
Dels för att deras bagageregler för ombordbagage, är de i särklass mest generösa.
Men i mitt fall har det dessutom, också varit det billigaste och snabbaste alternativet.
Ovanpå detta så har de en mycket bra service i ekonomiklassen.
(De har vunnit en del priser för just detta).
Vad det gäller vikten på min kameraväska så har den båda gångerna hamnat under 20 Kg. Dvs under BA:s nya regler, men klart över det som gäller de flesta andra flygbolag.

Det bolag som verkar vara kinkigast (enligt en bekant som jobbar på Bildbyrån, och flyger mycket) är KLM. Där är risken stor för att de väger ombordbagaget. Och att du tvingas checka in grejerna.
De har inte heller alls lika generösa regler för vikt vad det gäller ombordbagage.

Vad det gäller väskor. Så är min rekommendation: Think Tank international v2.0
Mycket välbyggd, och genomtänkt. (Har haft några LowePro-väskor. TT är i jämförelse mer välbygda och tåliga).
 

PMD

Aktiv medlem
Tror det är en missuppfattning. 23 kg är den normala viktgränsen för incheckat bagage, inte handbagage. En sån väska i ekonomiklass och två i business.
Har du läst sidan jag länkade till? Det är en sida på BAs webbplats och talar klart och tydligt om att det handlar om handbagage.

Däremot har jag aldrig stött på att Taxfreepåsen räknats som handbagage (den köper man ju efter incheckningen).
Inte jag heller, men vare bolag har ju sina egna regler.
 

lenelg

Aktiv medlem
Ja, du verkar ha rätt. Det var så helt avvikande från andra flygbolag att jag hade svårt att tro på det.

Men måttgränserna gäller fortfarande, och de har flaggat för att de nya, mindre måtten ska börja gälla, så jag tror det blir svårt att nå upp till 23 kg åtminstone för den mindre väskan..

Och jag vet inte om jag skulle vilja sitta under ett fack fyllt med 23kg väskor - tror inte BAs plan är extra förstärkta ;^)
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Och jag vet inte om jag skulle vilja sitta under ett fack fyllt med 23kg väskor - tror inte BAs plan är extra förstärkta ;^)
Ursäkta sent svar.
Men den här typen av säkerhet är noggrant reglerad.
Så det är knappast något att oroa sig för. :)

Däremot så finns det de som tvingats att checka in sin fotoutrustning med andra bolag än BA.
Och kommit fram med dyr utrustning som är sönderslagen.

Fast om du vill ta risken att komma fram med trasig utrustning. Helt i onödan.
Så är det förstås ingen som hindrar dig ;)
 

robert nordin

Aktiv medlem
Ursäkta sent svar.
Men den här typen av säkerhet är noggrant reglerad.
Så det är knappast något att oroa sig för. :)

Däremot så finns det de som tvingats att checka in sin fotoutrustning med andra bolag än BA.
Och kommit fram med dyr utrustning som är sönderslagen.

Fast om du vill ta risken att komma fram med trasig utrustning. Helt i onödan.
Så är det förstås ingen som hindrar dig ;)
Det brukar stå på hyllorna. 32 kg per fack har jag sett på en del större plan t ex 777 och 330.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
(...) Satori EXP beroende på hur stora utflykter jag ska ut på. 10dagars vintercamping i sarek och långa turer med mycket packning blir det satorin. ]
Jag har också en Satori av samma anledning som du anger. Tyvärr har jag till dags datum inte haft möjlighet att använda den i skarpt läge, men planerar för det. Bl. a tänker jag använda den inför en kommande resa i Asien som är tänkt att sträcka sig över ett år.

Men min fråga är hur mycket behöver du/vad har du med dig för att klara dig ute i Sarek i tio dagar, utan att svälta ihjäl ? Jag köpte som sagt denna ryggsäck för att använda den just i dessa sammanhang.

Kommer att använda mig av en ICU pro small, vilken rymmer hus+fyra gluggar, resestativ och en uppsättning filter samt lite småplock. Sedan skall man ha med mat (jag gillar att äta, mycket ;-)) campingkök, tält (har ett HB Enan), liggunderlag och sovsäck och allt annat som skall få plats och då känns det ibland som om den är lite väl i underkant s a s. Det bör i sammanhanget nämnas att tälta på vintern är inte aktuellt för mig, där går gränsen, däremot mellan vår-höst.

Hur löser du det ?
 
ANNONS